Határtalanul 2024. 05. 20 - 24-ig

Határtalanul tanulmányi kirándulás, szakmai beszámoló
„Barangolás a Felvidéken az Andrássyak nyomában, a 7.a. és 7.c. osztályokkal”
2024. május 20 – 24.

Első nap:
1. programelem:

2024. május 20-án indultunk Egerből Felvidékre a „Határtalanul” program keretében. Első állomásunk Kassa. Itt megnéztük a Szent Erzsébet Dómot, ahol a Dóm történetéről kiselőadást, idegenvezetést hallottunk, majd II. Rákóczi Ferenc sírjánál, a fejedelem életét elevenítettük fel, valamint megkoszorúztuk a sírját, és imádkoztunk. A kiselőadásában elhangzott, hogy a „Fejedelem utolsó kívánsága, hogy magyar földön nyugodjon”, úgy gondolom, sok gyermek ekkor értette meg igazán a „Határtalanul” program fő célját. Olyan történelmi helyszíneket meglátogatni, melyek a magyar történelem kiemelkedő helyszínei. Majd városismereti csapatvetélkedő következett a gyerekeknek, melyben Kassa főutcáján kellett bizonyos helyszíneket felkeresniük, és egy feladatlapot kitölteniük.

2. programelem:
Kassa után a Szádelő – völgybe érkeztünk, ahol végig mentünk a tanösvényen, és az állomások segítségével megismerkedtünk a völgy kialakulásának történetével. Az odafelé vezető úton pedig a völggyel kapcsolatos legendákat hallhattunk a tanulóktól, kiselőadás formájában. A Szádelő – völgy után megérkeztünk szállásunkra. Utazásunk alatt a gyerekeknek feltűnt, hogy magyarul is ki vannak írva a települések nevei. Várhosszúréten volt a szállásunk egy teljesen magyar lakta településen.

Második nap:
3. programelem:

Várhosszúréten volt a szállásunk egy teljesen magyar lakta településen. A második napon meglátogattuk az ottani iskolát és az ott tanuló gyermekeket, akikkel beszélgettünk, közösen énekeltünk, játszottunk és ajándékot is vittünk nekik. Bemutattuk a mi iskolánkat, majd az ottani gyerekek is meséltek iskolai mindennapjaikról. Ezt követően vezetéssel a környéken túráztunk, és meglátogattuk a település templomát és templomkertjét, az ott található emlékművekkel.

4. programelem:
Az iskolalátogatás után, barlangtúrán vettünk részt, a Gombaszegi barlangban, majd egy állatfarmra mentünk kirándulni és utunk során egy pálos kolostor romjait is megtekintettük.. Az izgalmas, kalandos túra során megismerkedhettünk a barlang kialakulásának történetével, a barlang fő részeivel. Eredetileg a Buzgó – barlang és Európa legmagasabb 34 m-es cseppkövét szerettük volna megnézni, de sajnos az esőzések miatt magas volt a vízszint a barlangba így azt csak képeken tekintettük meg.

5. programelem:

Betlérre mentünk délután, és körbejártuk a csodálatos Betléri kastélyt, melynek során megismerkedhettünk az Andrássy család történetével, és jelentőségükkel a magyar történelemben. A kastélylátogatás során felidéztük történelmi tanulmányinkat az Andrássykkal kapcsolatban. Majd megcsodáltuk a kastélyhoz tartozó gyönyörű parkot, és a mauzóleumot.
6. programelem:
Szállásunk felé tartva a buszon kiselőadás formájában Rozsnyó belvárosának történeti jelentőségével ismerkedhettünk meg, majd ellátogattunk a város főterére. Megnéztük a püspöki palotát, és a híres napórát, majd kis szabadprogramot kaptak a gyerekek a város főterén. Várhosszúréten meglátogattunk egy helyi harangöntőt, aki bemutatta mesterségét, és kiderült, hogy az Egri vár megrendelésére is készített harangot. A szállásunkon lefekvés előtt minden nap az aznapi eseményekből, látottakból toto-t készítettünk a gyerekeknek, amiből kiderült, hogy sok minden megmaradt az emlékezetükben.

Harmadik nap:
7. programelem:

A harmadik napon, kora reggel a Tátra felé vettük utunkat, hiszen programunk a magyar turistaság aranykoráról is szól. A Tátra felé menet megálltunk Késmárkon, ahol a Szepesség világából kaptunk egy kis ízelítőt, hiszen a szepesi szászok évszázadokon át meghatározó szerepet töltöttek be a magyar történelemben. Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc nevelőapjaként fontos személyisége a magyar történelemnek. Késmárkon meglátogattuk Thököly Imre kuruc fejedelem várát, ahol a Tátra a szemünk elé tárult, és megismerkedhettünk néhány érdekes történetről a Tátrával kapcsolatban. Aztán ellátogattunk az evangélikus templomba, Thököly sírját megkoszorúztuk, majd meglátogattuk a híres fatemplomot, ahol a képeken keresztül szentírási részleteket eleveníthettünk fel. A látnivalók alkalmával rendhagyó történelem órák keretében a kurucok életével a reformációval, Thököly Imre történelmi szerepével ismerkedhettek meg a gyerekek.

8. programelem:
Késmárk után Ótátrafüredre érkeztünk, ahol felvonóval mentünk fel a havas Tátrába, és tettünk egy kalandos túrát a Tar – pataki vízeséshez. A buszon a Tátráról és a Tar- pataki vízesés kialakulásáról hallhattunk kiselőadásokat. A gyerekeknek feltűnt, hogy ezen a részen, már magyar szóval csak elvétve találkoznak, és sokkal hidegebb is van. Közben eleredt az eső, így sajnos a Csorba és Poprádi tóhoz nem tudtunk ellátogatni, hanem indultunk vissza szállásunkra, Várhosszúrétre.

Negyedik nap:
9. programelem:

A negyedik szintén kora reggel indultunk a szepesi várhoz, aminek történetét kiselőadás formájában hallhattuk a buszon. A várban a gyerekek csoportokban olyan feladatokat kaptak, mely által be kellett járniuk a vár minden területét, így megismerkedhettek a vár és környéke történetével. Ezt követően Lőcse városába indultunk. Félúton megálltunk egy kénforrásnál, ahol egy kápolna is volt. Itt imádkoztunk a magyarság fennmaradásáért. Lőcsén a főtéren sétáltunk, majd meglátogattuk a Szent Jakab dómot Felvidék második legnagyobb katolikus templomát. A szállásunkon a hét eseményeiből Activity vetélkedőt rendeztünk, kis jutalmakért, és élménybeszámolót tartottak a gyerekek, melyben kifejtették, hogy nagyon szép helyeken voltak, és hogy mindnek van szerepe a magyar történelemben és mégsem Magyarországon van. Majd íjjászkodásra és kézműves foglalkozásra került sor.

Ötödik nap:
10. programelem:

Az 5. napon reggeli és összepakolás, majd búcsúzkodás után, Áj falucskába indultunk, és ott megnéztük az Áj – pataki vízeséseket. A 12 vízesésből egy kisebb túra során 4 vízesést tekintettünk meg. Ez szintén magyar lakta település, ahol elmondták az ott lakók, hogy egy hatalmas angyalszobor van a temetőbe, amit egy amerikai film forgatása után hagyott ott a stáb. A gyerekek kaptak egy fagyit és egy rövid túrára indultunk, melynek során egy jégbarlangot látogattunk meg, majd indultunk haza Egerbe.
A 7.a. és 7.c. osztályos gyerekek füzetet vezettek az egy hét eseményeiről. Leírták minden nap végén, hogy mi történt velük aznap. Miután hazaértek mindkét osztály, osztályfőnökük vezetésével kiértékelte a hét eseményeit. A gyerekeket a tanulmányi kirándulás alatt is értékeltük.

2024. június 4-én, Nemzeti összetartozás napjára emlékeztünk egy iskolagyűlés keretében. A megemlékezést, a hetedik évfolyam és azon belül a 7.a. és a 7.c. osztály tartotta, amin PPt-s előadásban bemutatták az öt napot, melyen részt vettek Felvidéken a „Határtalanul” program keretében. Az előadásuk kapcsolódott a Trianon-i megemlékezéshez, és kedvet adott a következő osztályoknak, a „Határtalanul” programhoz.

Előkészítő óra:
2024. május 2-án reggel 8 órai kezdettel a 7. évfolyamnak a történelem szakos kolléga tartotta az előkészítő órát a Határtalanul tanulmányi kirándulásról. A kolléga átnézte a programokat és kifejezetten azokra koncentrálva elevenítette fel a gyerekeknek Trianont és Felvidék történetét, az ott élő emberek helyzetét. Szólt a programban szereplő helyekről, valamint az Andrássy, Rákóczi, és Thököly családokról. a helyszíneket az okosdoboz segítségével is megnézték, majd ennek segítségével a gyerekek is kutathattak a helyszínek után otthon, önállóan.