
KA122-SCH Rövid futamidejű mobilitási projektek a köznevelési szektorban
A pályázat fő célkitűzései:
- Tanulóink digitális, szociális és interkulturális kompetenciáinak fejlesztése, európai azonosságtudat erősítése
- Pedagógusaink szakmai, digitális és módszertani fejlesztése
- Az Európai Unióval kapcsolatos ismeretek, Európai azonosságtudat
- „Internetes zaklatás megelőzése, kezelése” intézményi szintű stratégiai terv kidolgozás
A pályázat Facebook oldala, ahol a tanulók és dolgozók rövid távú tanulási célú mobilitási programban való részvételének bemutatása történik:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61561073637885
A projektet az Európai Bizottság támogatta.
A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.
Iskolai Mobilitás Portugáliában – A diákok élményei
Projektünk keretén belül iskolánk 10 tanulója 2024. 05. 12-19. között Portugáliában járt. (Csőgér Anna, Holló Marcell, Sajgó Zsombor 7. a, Makó Enikő 7. b, Tóth Gergő 7. d, Törőcsik Kata, Hajdu Roland, Tóth Kornél 8. a, Veres Botond 8. b és Balog Anna 8. d.) Kísérő tanáraik Bocsiné Czakó Ágnes és Demeter Krisztina tanárnő voltak.
A diákok egy izgalmas csoportos iskolai mobilitás keretében vettek részt Portugáliában, melynek célja a digitális médiával és közösségi kommunikációval kapcsolatos ismeretek bővítése, valamint a kulturális tapasztalatok gazdagítása volt. A programot az Agrupamento de Escolas Gonçalo Nunes fogadóiskola szervezte, ahol a diákok nemcsak a portugál oktatási rendszert ismerték meg, hanem olyan fontos készségeket sajátítottak el, amelyek segítik őket a felelős és biztonságos online jelenlét kialakításában.
A program zárásaként a diákok egy összefoglaló prezentációt készítettek, amelyben összegyűjtötték a tanultakat és tapasztalataikat. A prezentáció célja nemcsak az élmények rögzítése volt, hanem az is, hogy a megszerzett tudást és tapasztalatokat megoszthassák osztálytársaikkal, így hozzájárulva a program oktatási értékéhez is.
A mobilitás során a diákok számos érdekes workshopon vettek részt, melyek középpontjában a digitális szoftverek, kiberbiztonság, a közösségi média veszélyei, valamint az online zaklatás és trollkodás elleni védekezés álltak. A különböző foglalkozások során a diákok nemcsak elméleti ismereteket szereztek, hanem aktívan dolgoztak is: közösségi média kampányokat készítettek, digitális prezentációkat alkottak, és interaktív csoportmunkák során mélyebb megértést nyertek a technológiai és etikai kérdésekről.
A program nemcsak szakmai ismereteket, hanem számos kulturális élményt is kínált. A diákok látogatást tettek több portugál városban, így megismerkedtek Braga, Barcelos, Guimaraes és Porto történelmi és kulturális értékeivel. Különösen emlékezetes volt a helyi ételek kóstolása, a néptáncok bemutatója, valamint a szörfözés, amely egy új helyi sportág megismerésére is lehetőséget adott.
A mobilitás során a diákok nemcsak elméleti tudásukat fejlesztették, hanem interkulturális kompetenciájukat is, hiszen más nemzetiségű diákokkal dolgoztak együtt. A csoportos munkák és a közös programok során szoros kapcsolatokat alakítottak ki, és erősítették csapatmunkájukat, kommunikációs készségeiket.
A mobilitás fontos része volt a személyes fejlődés is. A diákok különböző workshopokon dolgoztak azon, hogy hogyan lehet biztonságosan használni a közösségi médiát, hogyan védekezhetünk a cyberbullying ellen, és hogyan változtathatunk a digitális világban való viselkedésünkön. A különböző szerepjátékok és szimulációk segítettek abban, hogy a diákok jobban megértsék a digitális világ veszélyeit, és felkészültek a mindennapi online kihívások kezelésére.
A programot Porto városában zárták. Az utolsó nap egy kulturális program keretében a helyi diákokkal közösen részt vettek egy sporteseményen, mely a digitális világ elhagyására és a valódi társas kapcsolatok erősítésére ösztönözte őket.
A portugáliai mobilitás során szerzett élmények és tudás egyedülálló lehetőséget biztosítottak a diákok számára a fejlődésre. A visszatérés után a diákok lelkesen osztották meg tapasztalataikat, és büszkén mutatták be azokat az osztálytársaiknak. A program nemcsak a digitális kompetenciák fejlesztését szolgálta, hanem egyben hozzájárult a diákok nemzetközi látókörének bővítéséhez, csapatmunkájuk erősítéséhez és személyes fejlődésükhöz.
Az iskola vezetősége és a diákok hálásak a program lehetőségéért, és biztosak abban, hogy a megszerzett tudás segíteni fogja őket a jövő kihívásaival szemben.
Disszeminációs beszámoló – Portugáliában jártunk!
2024. június 17.
Iskolánk 10 diákja egy izgalmas és tanulságos iskolai mobilitás keretében 2024. május 12-19. között Portugáliában járt. A résztvevők között voltak: Csőgér Anna, Holló Marcell és Sajgó Zsombor (7. a), Makó Enikő (7. b), Tóth Gergő (7. d), Törőcsik Kata, Hajdu Roland és Tóth Kornél (8. a), Veres Botond (8. b), valamint Balog Anna (8. d). Kísérő tanáraik Bocsiné Czakó Ágnes és Demeter Krisztina voltak.
A program célja a digitális média és a közösségi kommunikáció területén szerzett ismeretek bővítése, valamint a kulturális tapasztalatok gazdagítása volt. A diákok az Agrupamento de Escolas Gonçalo Nunes fogadóiskolában vettek részt a mobilitásban, ahol nemcsak a portugál oktatási rendszert ismerték meg, hanem olyan értékes készségekre is szert tettek, amelyek segítik őket a felelős és biztonságos online jelenlét kialakításában.
A diákok a prezentációikat és élményeiket az idegennyelvi munkaközösség szakmai napján is bemutatták. A rendezvényre meghívták az összes 8. évfolyamos osztályt, valamint az angol nyelvet tanító kollégákat is, így mindenki betekintést nyerhetett a portugáliai élményekbe és a diákok által elsajátított digitális készségekbe.
A mobilitás során szerzett tudás, tapasztalatok és barátságok biztosan segítenek a diákok jövőbeni fejlődésében, és hozzájárulnak ahhoz, hogy tudatosabb és felelősebb digitális állampolgárokká váljanak.
Büszkék vagyunk a diákok eredményeire, és biztosak vagyunk benne, hogy az élmények és tudás, amelyeket Portugáliában szereztek, hosszú távon is segíteni fogják őket a személyes és szakmai fejlődésükben!
Digital Wellbeing: A New Challenge for Teachers and Students
Róma, 2024. június 24-29
Bocsiné Czakó Ágnes: angol és történelem szakos tanár
Digital Wellbeing: A New Challenge for Teachers and Students
Róma, 2024. június 24-29
Az Erasmus+ program keretein belül egy egyhetes kurzuson vehettem részt 2024. júniusának utolsó hetében Rómában, melynek témája „A digitális jólét: Egy újfajta kihívás tanároknak és diákoknak egyaránt”.
A kurzus a diákok digitális jólétét fenyegető legkritikusabb veszélyekre összpontosít. A közösségi média túlzott és kényszeres használata alááshatja az identitást és a testképet, csökkentheti a valódi társadalmi kötelékeket, és hozzájárulhat a szorongáshoz és a depresszióhoz. A kurzus végére a résztvevők készen állnak majd arra, hogy hozzájáruljanak a tanulók digitális jólétének védelméhez.
A csoportban kilencen voltunk: lengyel, spanyol és görög kollégákkal együtt vettek részt a tanfolyamon. Az oktatónk Leonardo Ferrera, egy olasz származású, római illetőségű angol nyelvtanár volt. A kurzus során az ismerkedést és a tanulói prezentációkat követően irányított kérdések segítségével beszéltük meg az egyes iskolákban előforduló legégetőbb problémákat és az intézmények digitális eszközhasználatra vonatkozó irányelveit. Leonardo ezután olyan applikációkról és weboldalakról kérdezett bennünket, amelyeket napi szinten használunk, túlhasználunk, vagy esetleg már a függőség határán állunk a használatukat illetően. Saját tapasztalatra alapozva megvizsgáltuk, hogy a cégek milyen módszereket használnak annak érdekében, hogy alkalmazásaikat minél többen és minél többet használjuk. A kedvenc alkalmazások után a számunkra problémát okozó alkalmazásokat vettük sorra, megbeszéltük, hogy az alkalmazások túlzott használata milyen érzéseket kelt bennünk és hogyan lehetne az addikció kialakulását megelőzni. Szó esett a kurzus során néhány AI alkalmazásról is, melyek számomra teljesen újak voltak és nagyon hasznosnak tűntek. Ilyen alkalmazások a PRAKTIKA, ahol a mesterséges intelligencia segíti a nyelvtanulást és a SUNO, mellyel adott témában, adott szókinccsel és megadott stílusban lehet pillanatok alatt dalt generálni. A lengyel kollégák ezt meg is tették, létrehozva a kurzus hivatalos dalát:
https://suno.com/song/d53ff5c6-fb5e-4fe1-82e2-9dfafd12ed32
Beszéltünk még a gyors fókusz váltások káros hatásairól, majd online, offline és hibrid tevékenységekre mondtunk példákat, ki-ki a saját életéből/tapasztalataiból merítve.
A kurzus második felének központi témája az volt, hogy hogyan teremtsünk olyan ideális környezetet az osztályteremben a diákjaink számára, amelyben félelmek nélkül meg tudják osztani az online világgal kapcsolatos gondjaikat, problémáikat. A tapasztalatcsere során többször felmerült a családi háttér és a szülői attitűd kulcsfontossága. A kurzus zárásaként csoportmunkában olyan tevékenységeket terveztünk a diákok számára, melynek segítségével tudatosíthatják és minimalizálhatják saját eszközhasználatukat. Ezt követően Leonardo visszajelzést kért tőlünk a kurzussal kapcsolatosan, majd átadta a képzés elvégzéséről szóló tanúsítványokat és a fotózkodást követően búcsút vettünk egymástól.
A kurzuson megszerzett tudást a leendő osztályomban esetlegesen előforduló ilyen jellegű problémák megoldásában, elsősorban az osztályfőnöki órákon, illetve a diákokkal és a szülőkkel történő személyes beszélgetések során szeretném felhasználni.
Délutánonként lehetőségem nyílt Róma és a környékének megismerésére, melyet az iskolától kapott Roma Pass (ingyenes tömegközlekedés, kedvezményes múzeum látogatás) nagyban megkönnyített. Ellátogattam többek között a Vatikánba, a Szent Kallixtusz katakombákhoz, a Trastevere városrészbe és Róma ókori kikötővárosába, Ostia Anticába.
Nagyon hálás vagyok a lehetőségért és az ezzel járó fejlődésért.
„Digital Media Literacy: Essential Skills for the Digital Age.”
Europass Teacher Academy
Grenerczyné Csoó Erika – könyvtáros
Olaszország, Firenze 2024. július 17. – július 22.
Beugrósként érkeztem Firenzébe, mindössze néhány héttel a kurzus indulása előtt tudtam meg, hogy lehetőséget kapok. Ez nem alapvetés, nagy köszönettel és hálával tartozom az iskolánk Erasmus Team vezetőjének, Sajbán Zsuzsannának, hogy adott helyzetben én kerültem képbe.
Nem titok, hogy komoly izgalommal és fenntartással készültem az útra, de nagy megkönnyebbülésemre, sikerült helyt állnom és tökéletesen beilleszkedni a csoportomba. 10-en voltunk, sajnos minden résztvevő középiskolai illetve egyetemi oktató volt, így a későbbi partnerkapcsolat lehetősége a minimálisra csökkent. 4 országból érkezett a 10 résztvevő. Rajtam kívül görög, német és lengyel kollégák voltak.
Számomra azért volt igazán értékes ez a kurzus, mert a médiával, médiatörténettel, a média mai világunkban betöltött szerepével foglalkozott. Újságíróként egy egészen más szempontból szemlélem a dolgokat, eseményeket, ezért volt talán kicsit könnyebb dolgom a többieknél, akik nem mindig értették, látták a mögöttes jelentést.
Hosszasan taglaltuk a média szerepét a mindennapokban, hogy mennyi időt töltünk a neten és mennyi pénzt fordítunk webes játékokra, vásárlásokra. Itt azonnal kapcsolni tudtunk a diákok internetes szokásaira, hogy milyen szinten képes „beszippantani” őket a virtuális tér. Nekünk pedagógusoknak/szülőknek milyen felelősségünk van ebben, hogyan tudjuk segíteni őket eligazodni ebben a világban.
A Google Sens alkalmazással támasztottuk alá azt a feltevést, hogy milyen könnyen befolyásolható, amit látunk és ennek a programnak a segítségével, hogy lehet mélyebbre ásni, megtalálni a valós/eredeti hírt.
Párhuzamot vontunk a valós világ és az irányított információk, presszionált álláspont kialakulása között, milyen befolyással van a gyerekekre, és felnőttekre 1-1 állandóan elérhető csatorna – forrás (Netflix, Youtube, TicToc)
Itt kacsolódott be megoldásként a kritikai gondolkodás kialakítása, az álhírek felismerése, erre jó gyakorlati feladatokat oldottunk meg, minivideókat készítettünk pármunkában. Itt különösen érdekes volt, ahogy megvillantak a különböző nációk hozzáállásai.
Hipotetikusan elképzeltük, hogy hogyan állítható elő egy weboldal, ki mit tenne bele, hol a határ, amit már nem engednénk megjelenni…stb. Ennél a feladatnál jelent meg a legmarkánsabban a népek közötti különbözőség. Az majdnem biztos, hogy egy lengyel-német-görög-magyar weblap nem tudna létezni teljes
megelégedettséggel. De persze ez egyáltalán nem is gond, hiszen hol lenne akkor a sokszínűség, mindenesetre ez nagy tanulság volt számomra.
A mindennapokat számos játékos feladat gazdagította. Kedvencem a Goosechase volt. Itt is csapatban versenyeztünk és 45 perc állt rendelkezésünkre, hogy Firenze különböző pontjain számos feladatot elvégezzünk, amiknek teljesítéséről rendre selfie-ket, fotókat, videókat kellett küldenünk. Hasonlóan szórakoztató és jól használható volt a thecrashcourse.com, commonsense.org, ahol komplett óraterveket találhatunk, és készíthetünk, de hasonlóan hasznos tud lenni a humanetech.com vagy a criticalmediaproject.org oldal.
Több irányított kulturális programon is sikerült részt vennem, bár Firenze nem volt már ismeretlen számomra, mégis tudtam újdonságokat találni.
Legnagyobb ajándék persze ennél a kurzusnál is azok a barátságok voltak, melyek kialakulásuk óta is fennmaradtak. Több kollégával is tartom azóta a kapcsolatot, és a kurzus vezetőjével is, aki a megérkezésem pillanatától jobban bízott bennem, mint én magam. Ezért is hálás vagyok, és örömömre szolgált, hogy a csoport minden tagja úgy vált el tőlem, hogy újra bebizonyosodott számukra, hogy a magyarok praktikus gondolkodása mindent felülír.
Továbbképzésen Malagán
Deal with conflicts, End Bullying
2024.07.22 - 07.26. Malaga
Köböl Zsoltné történelem-hittan szakos pedagógus
Nem titok, nagy izgatottsággal készültem erre a külföldi továbbképzésre, hiszen komfortzónámból kilépve, idegen nyelvi környezetben kellett pedagógusként helyt állnom. Nagy erőbedobással tanultam az angolt, olvastam, kutattam a témában, előzetesen tanulmányoztam a várost és nevezetességeit.
Egy különleges, a konfliktuskezelést fókuszába helyező képzésen vettem részt osztrák, lengyel és magyar kollégákkal. A helyszín és a módszer is újszerű volt számomra, mert egyjógastúdióban, jógapárnákon ülve, sok mozgással, relaxációs gyakorlatokkal és zenei aláfestéssel szinte észrevétlenül tanultunk. A trénerünk Íris, egy ízig vérig spanyol tanárnő, aki mindent megtett a nyitott, barátságos, őszinte légkörért. A képzés mottója:,, A párbeszéd a konfliktuskezelés leghatékonyabb módja.” Páros- és csoportmunkában, szituációs gyakorlatokkal dolgoztuk fel a diákok közötti konfliktusok forrásait, beszéltünk az előítéletekről, a sztereotípiákról, a közösségi médiának az énképre, az énkép egészséges formálására gyakorolt veszélyeiről, az érzelmi önszabályozás fontosságáról, az erőszakmentes kommunikációról, az értő hallgatásról, a mediátor szerepéről.
A kurzus központi témája az erőszakmentes kommunikáció vagy együttműködő kommunikáció. Ezt a módszert Marshall Rosenberg amerikai pszichológus dolgozta ki, amelynek célja, hogy az emberek nagyobb együttműködéssel, kevesebb félreértéssel tudjanak kommunikálni. Az EMK-nak két fókusza van: az egyik az empátia, a másikra való együttérző odafigyelés, a másik az őszinte önkifejezés. Az erőszakmentes kommunikáció egy négy lépésből álló folyamat. Alkotóelemei:1. a kérés, 2. az érzés, 3. a szükséglet, 4. a kérés. A lépések tudatos alkalmazásával elérhető, hogy egy konfliktushelyzetben ne vesztes-nyertes, hanem nyertes-nyertes viszony jöjjön létre. Nagyon találónak érzem, hogy a Marshall Rosenberg féle kommunikációs módszert szokás sakál és zsiráfnyelvnek nevezni. A sakál ugyanis konfliktushelyzetben kétféle módon viselkedik: ha ellenfelét gyengébbnek találja, akkor üvöltve támad, ha erősebbnek, akkor behúzott farokkal elsomfordál. A zsiráfnak óriási a szíve, az ereje, a nyálával képes feloldani a tövist, ami azt a készséget jelképezi, hogy mások fullánkjait, együttérzéssel dolgozhatjuk fel. Ezek miatt lett a zsiráf az erőszakmentes kommunikáció jelképe. Nagyon sokat tanultam erről a kommunikációs stratégiáról, amit igyekszek beépíteni a mindennapi munkámba.
Délutánonként lehetőségem volt felfedezni Malaga városát, annak nevezetességeit. Többek között az Alcazabát, a 8.században épült mór erődítményt, ami a malagai kormányzók palotája volt. Ez Spanyolország legépebben megmaradt mór erődje. Az Alcazaba fölött magasodik a 14. századi Gibralfaro vára, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a kikötőre, a városra, a tengerre. Catedral La Manquita, az óvárosban álló lenyűgözően szép katedrálist, amely Európa 3. legnagyobb temploma. Hatalmas élmény volt a Museo Picasso megtekintése, de felkerestem a szülőházát is, amely a Plaza de lá Merceden áll. A kikötői sétányon a Muelle Unon áll a modern Malaga egyik jelképe, a Centre Pompidou. A hatalmas színes üvegkocka tulajdonképpen kiállítóhely és modern művészeti galéria. A kikötő közelében húzódó sétány, a Paseo del Parque, amelyre méltán büszkék a helyiek. Mindenféle szubtrópusi növény, szökőkutak, rengeteg helyi papagáj, padon ücsörgő, beszélgető emberek. A kikötőben, a Pier One móló végén magasodó, fehérre meszelt La Farola világítótornyot minden nap megcsodáltam. Közvetlen közelében található Playa de la Malaqueta, Malaga leghíresebb strandja.
Hatalmas élmény volt a Malaga környéki települések felfedezése is. Andalúzia gyöngyszeme Ronda, ahol Spanyolország legrégebbi bikaviadal arénája (Plaza del Toros) található, amelyet 1784-ben avattak fel. A várost Guadalevín folyó szeli ketté, így szimbóluma, az Új Híd lett, amelynek látványa szinte vonzza az ember tekintetét. Ernest Hemingway és Orson Welles sokat időzött Rondában és a település nekik is köszönheti mai népszerűségét. Hemingway több művei is itt született, de talán a legismertebb az Akiért a harang szól c. regényének 10. fejezete itt játszódik.
Setenil de las Bodegas egy apró andalúz falucska, amely nem a hegytetőre, hanem a Rio Trejo folyó által kivájt sziklák közé épült. Egyedüálló élmény az utcák fölé nyúló homokkő-falak alatt sétálni. Lenyűgözött mindkét település.
Különleges és életreszóló élmény volt a Caminito del Rey (A király ösvénye), ami tulajdonképpen egy hegyi ösvény az El Chorro kanyon falára erősítve.1905-ben készült el az eredeti ösvény vízerőművek építkezésein dolgozók számára.1921-ben XII. Alfonz király is végigment egy szakaszán, innen kapta a mai nevét. Mivel karbantartása az évtizedek során elmaradt, életveszélyessé vált (több halálos baleset is történt), ezért Andalúzia helyi önkormányzat bezárta és felújította. Ma már teljes biztonsággal, vezetővel járható végig a kb. 7km hosszú út.
2024 nyarán az Erasmusnak köszönhetően egy csodálatos helyszínen egy tartalmas továbbképzésen vehettem rész. Az ott tanultakat igyekszem megosztani kollégáimmal és beépíteni a munkámba. A mai napig hatása alatt vagyok a spanyolok életigenlésének, nyitottságának, szeretetének, a kulturális élményeknek. Köszönöm a lehetőséget, a megelőlegezett bizalmat, a bíztatást, hogy képes vagyok rá!
Szalkai Mariann angol szakos tanító
Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT
Róma, 2024. augusztus 5-10.
2024. augusztus elején az Örök Városban vettem rész egy egyhetes időtartamú kurzuson az Erasmus program keretein belül. A tanfolyam témája: A Mesterséges Intelligencia az oktatásban. Fő célja, hogy megismerjük a Mesterséges Intelligencia osztálytermi használatának előnyeit és etikai szempontjait.
A tanfolyam során gyakorlati tapasztalatot szereztem a chat GPT nyelvórákon való használatáról beszélgetés szimulációk segítségével. Betekintést nyertem az AI értékelési eszközeibe és azok használatába. Megvitattuk az AI generált tartalom tanulói feladatokban való használatának előnyeit és hátrányait, az oktatásban történő felhasználással kapcsolatos etikai megfontolásokat. Tanultam még a tanulói szerződés készítéséről, amely tartalmazza az elvárásokat és igényeket.
A Mesterséges Intelligencia tanításba való integrálásának módjai:
1. A tanítás céljának meghatározása 2. AI eszköz kiválasztása 3. Helyes használat megmutatása, támogatása 4. Privát adatok védelme 5. A kritikus gondolkodás és kollaboráció támogatása 6. Differenciált tanulás 7. Integrálás a tanmenetbe 8. Elmélet- gyakorlat egyensúlyára törekvés 9. Közös munka: az AI kreatív partner lelegyen a tanulás során
Nagyon sok új applikációt ismertem meg, melyek megkönnyítik és támogatják a pedagógusok munkáját. Néhány ezek közül:
Suno: dalkészítő
Blackbox AI: videó készítés szöveg alapján
HelloHistory: párbeszéd bármilyen történelmi alakkal
Magic School AI: óravázlatok, tanmenetek írásában segít
Twee: nyelv órákra gyakorló feladatok
Gamma: ppt- k, beszámolók készítése
Diffit: óratervezéshez segítség
Pika: videókészító program
mylens: gondolattérkép
openart: képkészítő szöveg alapján
Rengeteg új dolgot tanultam, ezeket szívesen megosztom majd kollégáimmal.
Tanárunk pakisztáni származású fiatal, jól képzett oktató volt. Nagyon jól koordinálta és vezette az órákat. A csoportot román, ciprusi, osztrák, német, spanyol és magyar kollégák alkották. Nyitottak és együttműködőek voltunk egymás felé. A beszélgetések során megosztottuk tapasztalatainkat. Mindannyian nyitottak vagyunk új, közös Erasmus projektek indítására.
Először jártam Rómában. Teljes mértékben kultúrsokkot kaptam tőle. A történelem átjár minden macskakövet. Sokszor könnybe lábadt a szemem a szépséges templomok, épületek láttán. Az olaszok pezsdítő életigenlése magával ragadó. A szállásom nagyon jó helyen, a történelmi belvárosban volt. A Trevi kút, Spanyol lépcső, Pantheon, Colosseum pár perces séta. A Szent Péter térre utaztam busszal, vasárnap részt vettem a szentmisén a Bazilikában és a Szent Atya áldását sem hagytam ki. A San Marinella Beach-en is eltöltöttem egy napot pihenésképpen.
Saját korlátaimat legyőzve, életre szóló élményben volt részem. Hálásan köszönöm a lehetőséget és a bizalmat.
We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom
Spain, Barcelona
2024. július 8-13.
A kurzuson részt vett: Herperger Anita, gyógypedagógus - testnevelő tanár
2024. július 8-13. között vettem részt Spanyolországban, Barcelonában pályázatunk keretében a European Teacher Academy szervezésében a We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom egyhetes tanári továbbképző kurzuson. A továbbképzésen szerzett élményekről, tapasztalatokról naplót vezettem, melyben beszámolok a tanultakról és az engem ért hatásokról.
1. nap
A csodálatos és sokszínű Barcelonában vidám hangulatban, pozitív kollegiális légkörben indult a kurzusunk. Ahogyan a város, így a mi csoportunk is nyüzsgő, interkulturális és rendkívül nyitott. Milyen is lehetne egy a sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésével, befogadásával és mentális jólétével foglalkozó szakembergárda?! A zömében tanítókból, nyelvtanárokból álló csoportban én vagyok az egyetlen gyógypedagógus, de mindannyian tanítanak sajátos nevelési igényű gyermekeket. Trénerünk, Marta egy vidám, nyitott pszichológusnő, aki temperamentumával és szaktudásával mindannyiunkat elbűvölt. A hivatalos információk után vidám ismerkedő játékkal kezdtük a napot, majd az előzetes feladatul kapott bemutatkozó anyagunkat prezentáltuk. A játékok sorát folytattuk a szünet után is – megjegyzem, sokat látott gyógypedagógusként egyik csoportalakító játékot sem ismertem -, így máris tanultam két új dolgot. A napot az inklúzió fogalmának tisztázásával, nemzetközi gyakorlatok megismerésével zártuk, ugyanis az interaktív előadás során saját intézményi gyakorlatainkat is megosztottuk egymással. A kurzusunk célja továbbá a nemzetközi kapcsolatok kialakítása és szakmai együttműködés megalapozása a résztvevők között, valamint kiváló lehetőség számomra az angol nyelvű kommunikáció és a gyógypedagógiai szaknyelvi ismereteim bővítésére.
2. nap
Ma belevágtunk a téma sűrűjébe. Interaktív előadás keretében szó esett az autizmus sprektum zavar, tanulási zavarok és az ADHD tüneteiről, innovatív lehetőségekről, tanárok feladatairól a sajátos nevelési igényűek integrálása kapcsán. Kihívást jelent szaknyelven kommunikálni angolul egy olyan témában, amiben közel két évtizede otthon vagyok az anyanyelvemen, így új cél fogalmazódott meg bennem az angol nyelv mélyebb ismerete iránt. Sajnos a német nyelvtudásomat egyáltalán nem tudtam kamatoztatni. Ma is új játékokkal tarkítottuk a napot, mind ismeretlen volt számomra, aminek kifejezetten örültem, hogy tanulhatok. A zárógyakorlat a „kávéház” volt, melynek keretében megkóstolhattuk a Valenciából származó chufas italt, mely helyi specialitás, tigrismogyoró, tigrisdió vagy földi mandula néven ismert hazánkban. A kávéházban oktatással, iskoláinkkal kapcsolatos kérdéseket vitattunk meg random párokban folyamatos helycserével.
A programunk este folytatódott, csoportunk egy idegenvezető segítségével sétát tett a Gràcia negyedben. A hangulatos, színes városrészben a kötött program után csoportunk nagy része egy rögtönzött, vidám csapatépítőt tartott a Sol Soler étteremben, a környék legjobb tapasozó helyén.
3. nap
A tegnapi rögtönzött csapatépítő után kissé fáradtan indult a napunk, de hamar visszarázódtunk a munkába. A mai napon elsősorban a konfliktuskezeléssel, kooperációval, bullyinggal, mentális jóléttel foglalkoztunk. A megoldások, technikák, gyakorlatok alkalmazásához kiváló útmutatást kaptunk. Több játékot, gyakorlatot kipróbáltunk, melyeket nem írok le, hiszen a képzés része a gyakorlatok vezetésének elsajátítása is. 3-4 fős csoportokban, illetve párokban dolgoztunk, egy-egy gyakorlat esetén pedig mi aktivizáltuk a kollégákat. Mindenki nagyon jól szórakozott, aktívan tevékenykedett és rengeteget tanult. A napot egy kiváló légzéstechnikai gyakorlattal zártuk, így feltöltődve indultunk tovább az egyéni délutáni programjainkra.
4. nap
Napunk a sajátos nevelési igényűek digitális oktatásában, fejlesztésében kiválóan alkalmazható, adaptálható applikációk, online felületek megismerésével indult. Bemelegítésként kipróbáltunk a Plickers applikációt, melyet mindannyian most ismertünk meg. Ezt követően tanulási zavarok szerint több applikációt, digitális felületet mutatott be a trénerünk, majd ötletbörze következett, így nagyjából 20-30 olyan felületet ismertettünk meg egymással, ami kiválóan alkalmazható tanítványaink körében.
A délutáni órákon az érzelmekkel és azok kifejezésével foglalkoztunk, melyhez kapcsolódóan kreatív egyéni feladatot is kaptunk. Újabb légzéstechnikákat sajátítottunk el, melyek például az ADHD esetén elengedhetetlen relaxációs és figyelem-koncentrációs gyakorlatok.
A mai napot outdoor mindfulness gyakorlattal zártuk a Barcelonai Egyetem botanikus kertjében. Figyelmünket tudatosan az érzékszerveinkre összpontosítottuk, majd egyéni mindfulness fotós gyakorlatot végeztünk a gyönyörű területen.
A mai nap végén néhányan a csoportból rövid látogatást tettünk a 19. század közepétől üzemelő Santa Caterina vásárcsarnokban, mely egy középkori templom és kolostor helyén épült kellemes légkörű városi piac.
5. nap
A mai napon zártuk a tanfolyam elméleti részét. Reggel mozgásos játékokkal indítottuk az órát, majd a tanár-szülő kapcsolat kialakításához, a két fél közötti hatékony kommunikációhoz kaptunk széleskörű útmutatást. Ezt követően a SMART célok kialakításán volt a hangsúly, az elméleti ismertető után egy közös SMART projektet kellett létrehoznunk országonként, melyet utána bemutattunk a csoportnak.
Délután a kurzus zárásaként megajándékoztuk egymást egy-egy nem vásárolt ajándékkal, amit előzőleg házi feladatként kaptunk, valamint kedves szavakkal búcsúztattuk a csoporttársakat. A tanúsítványok kiosztása után fényképezkedtünk, majd egyeztettük az utolsó közös kulturális programunk, az esti búcsúvacsora időpontját.
6. nap
Minden Erasmus tanfolyam szerves részét képezik a kulturális programok. Részletes tájékoztatást kaptunk trénerünktől a helyi nevezetességekről, tradicionális programokról, gasztronómiáról. A mi csoportunk minden napot azzal kezdett, hogy elmeséltük, előző délután milyen programokon vettünk részt, milyen nevezetességeket látogattunk meg. Mindannyiunknak számos élményben volt része. A kurzus utolsó, 6. napja a szabadon választható kulturális programok számára van fenntartva. Még a hét elején választhattunk több belépőjegy közül, szinte mindenki a buszos városnézésre kért utalványt.
Ma borongós napra ébredtünk, reggel esett az eső, kissé lehűlt a levegő 27 fokra, így ideális kiránduló nap lett. Délelőtt éltem a buszos városnézés lehetőségével, 2 órás utazás keretében körbejártuk a legfőbb nevezetességeket, melyhez audioguide is járt. Mindegyik nevezetesség mellett volt leszállási lehetőség, de én körutazást terveztem, ugyanis délutánra jegyet vásároltam a kikötő mellett, csodálatos környezetben magasodó Castillo de Montjuic-ba (Montjuic Kastély). Pedagógusok számára kedvezményes a belépőjegy, így lényegesen olcsóbban tudtam megtekinteni audioguide-al az 1640-ben épült, csodálatos állapotban lévő kastélyt és a kiállításokat. Lefelé libegővel jöttem, de csak félútig, ugyanis még sétáltam egyet a lenti parkban. Ezt követően a Museu Nacional d’Art de Catalunya-t (Katalán Nemzeti Szépművészeti Múzeum) látogattam meg, mely több más múzeummal együtt szombat délután ingyenesen tekinthető meg. Csodálatos kiállításokat láthattam, mind az épület, mind a környezete lebilincselő, maradandó élményt nyújtott.
A mai nappal hivatalosan véget ért a továbbképzésünk, melyen barátságok, jó ismeretségek és partnerkapcsolatok születtek. Csoportunk tagjai között nem szakad meg a kapcsolat, úgy döntöttünk, hogy folytatjuk tovább, amit Barcelonában elkezdtünk.
Digital Storytelling: Apps and Software for Creative Writing
Barcelona 2024.07.01-07.06.
Résztvevő: Szűcsné Pócza Zsuzsanna
A kurzus célja: A tanárok számára a mai világban nagyon fontos új eszközök elsajátítása, ha ugyanazt a nyelvet akarják beszélni, mint fiatal tanulóik, akik digitális bennszülöttek.
Egy nagyon emlékezetes egy hetes kurzuson vehettem részt az Erasmus+ programnak köszönhetően július elején Barcelonában. Az előkészítő szakaszban az adminisztráción kívül leginkább a nyelvtudásom feljavítására koncentráltam. Alig zártuk le a 2023/24-es tanévet, máris csomagolnom kellett, hiszen június 30-án indultunk repülővel Barcelonába. Az időjárás kissé hűvösebb volt, mint amire számítottunk, de talán így könnyebb volt ráhangolódni a kurzusra.
A kurzus épülete nagyon hangulatos volt: egy 20. század eleji épület eredeti csempékkel, kovácsoltvas lifttel. A trénerünk Yanella Ojeda uruguay-i származású, de természetesen kiválóan beszélt angolul és spanyolul. A csoport 13 főből állt, Olaszországból, Horvátországból, Csehországból, Romániából, Portugáliából és hárman Magyarországról érkeztünk.
Az első napon a tréner mesélt nekünk egy katalán szokásról, miszerint Barcelonában az a hagyomány, hogy a rokonok, barátok szomszédok embertornyokat készítenek, erre nagyon sokat gyakorolnak és az a csapat nyer, aki magasabb tornyot tud létrehozni. Szerencsére nekünk nem kellett ilyen akrobatamutatványt bemutatni, de bemelegítésként csoportmunkában kellett közös tuljadonságokat kellett gyűjtenünk egymásról, és felírni kis cetlikre, és ebből kellett minél magasabb tornyot készíteni. Ez egy kiváló ismerkedő feladat, amit biztosan ki fogok próbálni az új osztályomnál. Ezt követően a kurzus résztvevői mutatkoztak be sorban. A trénerünk az első nap bemutatta nekünk Barcelona legfontosabb nevezetességeit, és kérte, hogy válasszunk egyet, amit majd a kurzus 6. napján önállóan felkeresünk. Ekkor kezdtük https://app.bookcreator.com app segítségével dokumentálni a kurzuson tanultakat, és az élményeinket. Ez a program alkalmas lehet az osztályteremben az egyéni tanulási folyamatok nyomonkövetésére is.
A második napot trénerünk azzal kezdte, hogy beszélt nekünk arról, hogy miért is fontos a gyerekeknek történeteket mondani. A történetmesélés tantárgyaktól függetlenül egy jó eszköz a tanulók motiválására, figyelemfelkeltésre, lehetőséget teremt a különböző tantárgyak összekapcsolására. A történeteken keresztül jobban emlékszünk az információkra, és mélyebb megértés jön létre.
A nap első felében storykockák segítségével történeteket alkottunk. Persze megtapasztaltuk, hogy nem olyan könnyű összefüggést találni egy szellem, egy ceruza, egy esernyő, egy mobiltelefon és egy hajcsat között. Ezután megnéztük, hogy ugyanezekkel a feltételekkel a ChatGPT hogyan oldotta volna meg a feladatot, majd segítséget kértünk, hogy jobb lehessen a saját sztorink. A javítás után, már „csak” annyi volt hátra, hogy a saját történetünkből készítsünk videót a Stop Motion Studio App segítségével.
Este a kurzusvezetőnk kis túrát szervezett, melyben a Gracia városrész nevezetességeit mutatta be, s mesélt olyan történeteket, melyeket valóban csak az itteniek ismernek: nevezetes építészekről, csokoládágyárosokról és egyéb nemesekről. Sok információt tudtunk meg a helyi gasztronómiáról is, ezek kipróbálását házifeladatnak kaptuk.
A harmadik napon a mesterséges intelligencia különböző applikációival ismerkedtünk meg. Generáltunk zenét, képet, történetet, óratervet, és összehasonlítottuk a különböző lehetőségeket. Beszéltünk arról, hogy hogyan lehet ezt az oktatásban hatékonyan felhasználni. A lehetőségek tárháza szinte végtelen, kicsit talán ijesztői is ez a gyors fejlődés, de nekünk tanároknak érdemes lépést tartanunk és megismerkedni ezekkel a lehetőségekkel. Különösen tetszett a SUNO dalgenerátor, melyet biztosan fel tudok használni énekórán is. A csoportunk a projekthez a következő dalt generálta:
https://drive.google.com/file/d/1jWU6Y4ZbWMHdSpByxnnf54l7MYgfTdmk/view?usp=sharing
A HF:
A negyedik napot a Museu Nacional d’Art de Catalunya-ban töltöttük. Leginkább a modern művészet részlegen. Megismerkedtünk a kritikai gondolkodás lépéseivel, majd ennek segítségével elemeztünk néhányat az itt található alkotások közül. Csapatokban kellett keresnünk, egy szép, egy igaz, egy szép és igaz, illetve egy szép de kevésbé igaz alkotást, ezekről közösen videót készítettünk. A foglalkozást egy csendes gyakorlattal fejeztük be, csoportosan kellett elemeznünk egy képet beszéd nélkül. Hát a mi csapatunk itt bukott meg, hiszen olaszokkal és egy portugál hölggyel voltam egy csoportban. De azért az élmény feledhetetlen volt.
A kurzus 5. napján összegeztük a hét eseményeit, tapasztalatait. De ezen a napon sem maradtunk új applikációk nélkül, megismertük a storyjumpe.com, makebeliefscomix.com alkalmazásokkal. Ez utóbbival nagyszerű képregényeket lehet létrehozni. Trénerünk ismét megosztott velünk még néhány AI alkalmazást. Végezetül nekünk kellett létrehozni egy tananyagot, melyben felhasználtuk a hét során tanult applikációkat. Rengeteg ötlettel, eszközzel, tapasztalattal a tarsolyában térhet minden résztvevő haza.
A megismert rengeteg digitális eszköz nagyon jól használható a tanítási folyamat minden fázisában. Nagyon hasznosnak találtam azt a felületet is, ahol a tréner megosztotta velünk az információkat, ez a wakelet.com, egy témával kapcsolatban linkgyűjteményt lehet létrehozni, és azt megosztani. Nagyon elgondolkodtató volt a kritikai gondolkodás beépítése az oktatásba, ehhez nagyon jó honlapokat ismertünk meg. https://pz.harvard.edu/projects/artful-thinking
Természetesen nem csak a digitális eszközökkel lettem gazdagabb a tanfolyam során, hanem nagyszerű emberekkel ismerkedhettem meg. Nagyon jó volt megtapaszatalni, hogy sokféle képpen gondolkodunk, de mégis tudunk együtt dolgozni, ötletelni, nevetni, alkotni.
A tanulás mellett nagy élmény volt Barcelona felfedezése. Gaudi monumnetális alkotásai tették rám a legnagyobb benyomást: a Sagrada Familia, a Güel park, a Casa Batllo; de ezeken kívül a modern Barcelona is lenyűgöző. Megnéztük a Mirador torre Glories-t, ami egy hatalmas obszervatórium, és természetesen a Barca Múzeumot, ahol Messi mellett nagyon büszkék lehettünk Kubala Lászlóra. De nagyon emlékezetesek maradnak a parkok és botanikus kert is.
Köszönöm az Erasmus+ nak és az iskolai projektvezetőnek Sajbán Zsuzsának, hogy részt vehettem ebben a programban. Remélem, hogy nemcsak én, de a tanítványaim is profitálni fognak ebből a nagyszerű továbbképzésből.
ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom
Lisszabon, 2024. 07.22.-07.26.
Karácsony Ilona – tanító, tehetség fejlesztő pedagógus
Az Erasmus+ digitális és módszertani fejlesztés pedagógusok részére programnak köszönhetően érkeztem Lisszabonba júliusban, ahol egy hetes kurzuson vettem részt. A kurzus témája: IKT eszközök a kreatív és együttműködő tanteremhez
A kurzus vezetőnk Beatriz Canas Mendes nagyon rokonszenves, mosolygós fiatal lisszaboni hölgy, aki már az első napon megajándékozott minket egy Lisszabon kártyával, amivel ingyen utazhatunk az összes tömegközlekedési eszközön és ingyenes belépésre jogosít az összes lisszaboni múzeumba, kiállításra, kolostorba, várba… Ez egy szenzációs ajándék, hiszen Lisszabon tele van látnivalóval!
A kurzus a bemutatkozással kezdődött. A csoportunk 16 főből állt. Lengyelországból, Ausztriából, Szlovéniából, Csehországból, Franciaországból és Magyarországról érkeztünk. Minden csoporttag bemutatta az iskoláját és annak környezetét az előre elkészített prezentációja segítségével. Megbeszéltük az intézményeink IKT eszköz ellátottságáról. Összegyűjtöttük azokat az applikációkat és weboldalakat, amelyeket már ismertük és használtuk az otthoni munkánk során. Beszéltünk arról, hogyan tudjuk hatékonyan használni a tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységek alkalmával ezeket a felületeket. Vezetőnk felhívta a figyelmünket arra, hogy bár ezek a felületek nagyon hasznosak és rengeteg ismeretet, praktikát megtaníthatunk, mégis folyamatos ellenőrzést igényel a biztonságos használat érdekében.
A kurzusvezetőnk a tanfolyam során, a különböző kompetenciák fejlesztésé érdekében célzottan csoportosítva mutatott be a különböző alkalmazásokat, melyekkel kipróbálás, feladatmegoldás közben ismerkedtünk. Megbeszéltük a SMAR modell fontosságát.
Megismertünk még néhány tanórát, iskolai munkát megkönnyítő online felületet, olyan eszközöket, amellyel színessé tehetjük az olyan tanítói tevékenységet, mit értékelés, csoportalkotás, utasítás közlés és természetesen a szemléltetés.
Az itt megtanult technikák fejlesztik a gyerekek kritikái gondolkodását, kreativitását, kommunikációját és az együttműködést, valamint erősíti az ismerkedés, tájékozódás, konfliktus kezelés, tolerancia, elfogadás, kreativitás, problémamegoldó képességet. Ezek a kompetenciák fejlesztése elengedhetetlen. Ehhez a kaptam segítséget ebben a kurzusban.
Mivel a foglalkozások délután zajlanak, a kulturális programokat délelőttre csoportosítottam. Lisszabon a második legrégibb város Európában, ezért látnivalókban sem szűkölködik. Többek között macskaköves sikátorairól, ősi romjairól, fehér kupolás katedrálisairól, világszínvonalú múzeumairól, és csempéjéről ismert Lisszabon, egyedi hangulatával azonnal magával ragadja az utazót. Lisszabon történelmileg az egyik legérdekesebb negyede Alfama, ami szinte nyom nélkül túlélte az 1755-ös földrengést, ezért autentikus épületei, szűk, középkori utcái megőrizték épségüket. Meredek kis utcáit, kanyargós sikátorait élvezet volt felfedezni. Itt található a Szent György-vár. Az 5. században a nyugati gótok építették, később a mórok erődítménnyé alakították és csak a 12. században került keresztény kézbe. A lisszaboni katedrális egy szaracén mecset helyére épült 1150-ben, Lisszabon első temploma eredetileg román stílusú volt, végül gótikus stílusban épült újjá. A fájdalmas, panasszal teli portugál „fado”zene szintén itt az Alfama negyedben született a 18. században, és ma is fontos része a portugál kultúrának. Belém, ami történelmi külvárosa Lisszabonnak, szintén rengeteg látnivalóval bír: Belém tornyot, a Nemzeti Palotát, A Felfedezők műemlékét és a Szent Jeromos kolostort. Lehetőségem volt elmenni Sintrába. Sintra kb. 30 km-re található Lisszabontól. A hegytetőre épülő város az Unesco világörökség része. A palotáiról és kastélyairól ismert.
Hálás vagyok ezért a lehetőséget, hisz amellett, hogy sikeresen teljesítettem egy általam kitűzött célt, egy életre szóló élménnyel lettem gazdagabb. Igyekszem ezt a tudást munkám során hasznosítani.
A mesterséges intelligencia hangja – hatékony kommunikáció az MI segítségével
2024. szeptember 18-án került megrendezésre Budapesten a Tempus Közalapítvány szervezésében A mesterséges intelligencia hangja – hatékony kommunikáció az MI segítségével című kommunikációs tréning. Iskolánkat három pedagógus, Bartha Katalin, Dancsok Gabriella és Herperger Anita képviselték. Az egész napos rendezvény keretében napjaink leggyorsabban fejlődő technológiája, a mesterséges intelligencia lehetőségeit, Erasmus projektek hatékonyabb kommunikációs tevékenységének támogatási stratégiáit ismerhették meg a résztvevők.
A délelőtt folyamán két előadás hangzott el, elsőként a hatékony kommunikáció fontosságát kiemelve az Erasmus+ programok kapcsán jó példák és sikertörténetek kerültek bemutatásra. A második előadás során a projektkommunikációban hasznosítható új MI lehetőségek és eszközök prezentálására került sor. Délután pedig három témakör közül kettőt választhattak a résztvevők – Közösségi média, online kommunikációs platformok és ingyenes online eszközök használata a kommunikációban; Kreatív szövegírás és kreatív kommunikáció; Mesterséges intelligencia a projektkommunikációban – kreatív eszközök, gyakorlati példák -, és párhuzamos workshopokon vettek részt.
Sok új ismerettel, hatékony módszerrel gazdagodtak pedagógusaink, melyeket az intézményi Erasmus projektek kommunikációjában kiválóan tudnak hasznosítani a jövőben.
ERASMUSDAYS
Projektünk kapcsán regisztráltuk az alábbi eseményt az ERASMUSDAYS programsorozatban annak érdekében, hogy a kurzuson tanultakat megosszuk kollégáinkkal.
Időpont: 2024. október 17.
Különlegesek vagyunk – Tanári Workshop
Oktató: Herperger Anita, gyógypedagógus, fejlesztő-differenciáló szakpedagógus
2024. október 17.
14:00-16:00 óra
A workshop célja a tanulók sokszínűségének bemutatása, a különleges bánásmódot igénylő gyermekek oktatási módszereinek megismertetése, differenciálás jó gyakorlatainak bemutatása, digitális oktatásuk módszertani lehetőségeibe való betekintés, érzékenyítés.
A workshop első részében a pedagógusok saját élmény alapú ismereteket szerezhetnek a különleges bánásmódot igénylő gyermekek világával kapcsolatban, majd megjelenítjük a tanítási élményeket, sikereket, nehézségeket. A második részben a differenciálás módszertanával, alkalmazható technikákkal ismerkedhetnek meg, melynek során csoportos gyakorlatok keretében feldolgozásra kerülnek a tanult ismeretek.
Erasmus+ Live Scrabble Day
Az ErasmusDays programsorozat kapcsán összefogtak felső tagozatos diákjaink a digitális – és mentális jóléttel foglalkozó Erasmus+ KA122 projektünkben. A témához kapcsolódóan kulcsszavakat gyűjtöttek angolul, és megjelenítették ezeket a scrabble szókirakó mintájára.
Az esemény részeként a portugál és a lengyel utazáson részt vett diákok élménybeszámolóit hallhattuk iskolarádiónkon keresztül „Én és az Erasmus+” címmel.”
2024. szeptember 30: Tanári tudásmegosztás a munkaértekezleten
4 kollégánk, Bocsiné Czakó Ágnes, Szűcsné Pócza Zsuzsanna, Herperger Anita és Karácsony Ilona prezentált az értekezleten az Erasmus kurzusokon elsajátított módszertani ötlekkel kapcsolatban, valamint kulturális élményeiket is megosztották kollégáikkal.
Különlegesek vagyunk - Tanári Workshop
2024. október 17-én az egri Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI érdeklődő pedagógusai a Különlegesek vagyunk című tanári workshopon vehettek részt. A kétórás, gyakorlati ismereteket magában foglaló workshopot Herperger Anita gyógypedagógus, fejlesztő-differenciáló szakpedagógus vezette. A jó hangulatú eseményen 13 pedagógus vett részt. A gyakorlatok és játékok a különleges bánásmódot igénylő gyermekek világába és a differenciálás módszertanába nyújtottak betekintést.
Csoportos tanulói mobilitás Lengyelországban
2024. október 7-12
Digitális és mentális jóllét, a digitális készségek fejlesztésével KA122
Lengyelországi mobilitás
2024. október 7-11-ig a témával kapcsolatos képzésen vettek részt diákjaink. Összesen 8 fő kapta meg ezt a lehetőséget a 7. és 8. évfolyamról. Lublinban, Lengyelország keleti régiójának egyik legnagyobb városában jártunk.
Témánk, a jóllét egyre nagyobb hangsúlyt kap manapság, hisz az életünk minden területén jelen kell, hogy legyen. Ezen a mobilitáson diákjaink számos sport foglalkozáson vettek részt, mint például testnevelés óra keretén belül a foci, a tollaslabda, a kosárlabda sportágakban a lengyel diákokkal együtt fejleszthették ezirányú kompetenciájukat. Emellett lehetőségük volt a falmászás alapjaiba bepillantani, ill. az iskola tanmedencéjében a különböző úszásnemeket tökéletesíthették.
Diákjaink részt vettek az iskolában folyó tanórákon is. Voltak spanyol nyelvórán, történelem órán, biológia órán.
Digitális készségeik fejlesztésénél fontos téma volt az online bántalmazás, és az, hogy hogyan kerülhetik el azt. Poszterek készítésével mélyítették el ezt a tudást. Ugyancsak a digitális készségek fejlődését segítette elő a 3D nyomtatás megismerése, a folyamat lépéseinek, leginkább a tervezés fázisának elsajátítása.
Partneriskolánk részese egy „Have a Heart Adaptaion”elnevezésű programnak, ahol leginkább afrikai árvák megsegítése a cél. Ott tartózkodásunk alatt mi is átélhettük azt a felemelő érzést, hogy milyen jó adni, önkéntesként részt venni egy ilyen programban. Jótékonysági vásárban árultak a gyerekek saját kézzel készített süteményeket, hűtőmágneseket.
Mindeközben nagyban fejlődött nyelvi kompetencájuk, hisz a képzés angol nyelven zajlott, a fogadó diákokkal szintén angolul kommunikáltak.
Emellett a projektnek köszönhetően diákjaink szélesíthették látókörüket, kulturális betekintést kaptak egy számukra szinte ismeretlen országba, megismerkedhettek az őket fogadó családok mindennapi életével, számos gasztronómiai élményben volt részük.
Tapasztalatunk szerint rendkívül hasznos volt a képzés, hisz kooperatív készségük is rengeteget fejlődött és önbizalmuk is erősödött jónéhány területen.
Bartha Katalin tanárnő és jómagam hálásak vagyunk, hogy aktív részese lehetünk a projektnek.
Tudásmegosztás és élménybeszámoló: 2024. november 25. – Munkaértekezlet
Tudásmegosztás és élménybeszámoló: 2024. november 25. – Munkaértekezlet
A munkaértekezleten három kolléga osztotta meg tapasztalatait, akik 2024 nyarán különböző Erasmus+ kurzusokon vettek részt.
- Digital Media Literacy: Essential Skills for the Digital Age
Grenerczyné Csoó Erika – könyvtáros
Helyszín: Firenze, Olaszország | Időpont: 2024. július 17–22.
Témák:
- A média történeti és mai szerepe a társadalomban.
- Az irányított információk és a valóság közötti különbségek hatása gyerekekre és felnőttekre.
- A digitális platformok (pl. Netflix, YouTube, TikTok) befolyása a nézők szemléletére.
Tevékenységek és eszközök:
- Interaktív feladatok, például a Goosechase csapatjáték Firenzében.
- Oktatási platformok használata:
- thecrashcourse.com, commonsense.org (óratervek készítése)
- humanetech.com, criticalmediaproject.org (médiahasználati ismeretek).
- Deal with Conflicts, End Bullying
Köböl Zsoltné – történelem-hittan szakos tanár
Helyszín: Malaga, Spanyolország | Időpont: 2024. július 22–26.
Témák:
- Konfliktuskezelés módszerei, különös tekintettel a párbeszédre.
- Az érzelmi önszabályozás, értő hallgatás és erőszakmentes kommunikáció fontossága.
- A közösségi média hatásai az énképre és a sztereotípiák kialakulására.
Módszerek:
- Relaxációs és mozgásos gyakorlatok jógastúdióban.
- Szituációs játékok, előítéletek és konfliktusforrások elemzése.
- Mediátori szerep bemutatása páros és csoportmunkákban.
- Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT
Szalkai Mariann – angol szakos tanító
Helyszín: Róma, Olaszország | Időpont: 2024. augusztus 5–10.
Témák:
- AI eszközök oktatásban való használata és az etikai szempontok.
- Kritikus gondolkodás és kollaboráció fejlesztése AI segítségével.
- Az AI alkalmazása óratervezésben, nyelvórákon, és tanulói feladatokban.
Eszközök:
- Suno (dalkészítés), Blackbox AI (videó készítés szöveg alapján), HelloHistory (történelmi párbeszédek).
- Magic School AI, Twee, Diffit, Pika, mylens, openart (pedagógiai és kreatív alkalmazások).
Kiemelt tanulási pontok:
- Az AI eszközök megfelelő kiválasztása és bemutatása.
- A magánszféra és adatok védelme az oktatásban.
- Az AI kreatív partnerként való integrálása a tanulásban.
Összegzés
A három kolléga élménybeszámolója és tapasztalatainak megosztása inspiráló betekintést nyújtott a médiaműveltség, konfliktuskezelés és mesterséges intelligencia oktatásba történő integrálásának lehetőségeibe. Az Erasmus+ program keretében szerzett ismeretek és eszközök nemcsak a szakmai fejlődést, hanem a tanulók tanulási élményének gazdagítását is elősegítik.
Beszámoló PowerPoint fájljai:
ka122_2024-11-25_europass_roma_2024.pptx
ka122_2024-11-25_malaga_beszamolo.pptx
ka122_2024-11-25_munkaertekezlet_firenze.pptx
Mesterséges intelligencia a tanórán – Nyílt óra az 1.c osztályban
2025. március 18-án rendhagyó nyílt tanítási órát tartottunk az 1.c osztályban, ahol a szülőktestközelből tapasztalhatták meg, milyen szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia a kreatív oktatásban. Az óra elején egy rövid ismertetőt hallhattak az MI működéséről és annak lehetőségeiről a történetmesélés és a vizuális alkotás terén.
Ezt követően a diákok nagy lelkesedéssel mutatták be, hogyan használják a mylens.ai, openart.ai és PoemPostcards alkalmazásokat saját meséik, verseik és illusztrációik elkészítéséhez. A szülők meglepődve figyelték, milyen természetességgel és kreativitással bánnak a gyerekek ezekkel az eszközökkel. Különösen nagy sikert aratott az a pillanat, amikor közösen megalkottunk egy rövid történetet, amelyet az MI vizuálisan is megjelenített.
A program végére mindenki egyetértett abban, hogy a mesterséges intelligencia nemcsak egy modern technológiai vívmány, hanem egy izgalmas, inspiráló eszköz is, amely segítheti a gyermekek kreatív fejlődését. Az óra során készült alkotások nemcsak emlékezetes élményt jelentettek a diákok számára, hanem a szülők is új nézőpontból tekinthettek az MI oktatásban betöltött szerepére.
A nyílt órát Szalkai Mariann alsós tanítónk tartotta, aki az Erasmus+ program által támogatott módszertani kurzuson szerzett ismereteit és tapasztalatait osztotta meg a szülőkkel.
Digitális és mentális jóllét a digitális készségek fejlesztésével
2025. március 31. és április 4. között iskolánk adta a projekt megvalósításának a helyszínét.
A 2023-1-HU01-KA122-SCH-000139019-es Erasmus+ pályázatunknak köszönhetően 8 lengyel cserediák és 2 kísérőtanár érkezett a Szent Imre Iskolába.
A „Digitális és mentális jólét a digitális készségek fejlesztésével” című pályázat keretein belül a lengyel diákok megismerkedtek az iskolánkkal és különböző workshopokon vettek részt. Igyekeztünk megismertetni őket kulturális értékeinkkel, természeti kincseinkkel is.
Az előző mobilitás 5 hónappal ezelőtt valósult meg a lengyel partnereknél. Azóta számos iskolai program valósult meg mindkét iskolában. Bemutattuk egymásnak azokat a programokat, amelyek ezidő alatt színesítették az iskolai életünket. Felelevenítettük a Lublinban szerzett élményeket, hogy biztosítsuk a folyamatosságot a mobilitások között.
A mobilitási tevékenység alatt a digitális jólét mellett a mentális jólétet is hangsúlyos volt; azaz a testmozgás, a természetben töltött idő, a művészetekkel való mélyebb ismeretszerzés is helyet kapott.
Számos workshop volt része a képzésnek, ismereteket és új tudást szereztek a résztvevők a közösségi média tudatos használatával kapcsolatban, továbbá digitális készségeik a Book Creator, illetve a Canva használatával fejlődött kreatív feladatokon keresztül.
A diákok betekintést kaptak kísérletek segítségével az iskolánkban folyó természettudományos munkába. A kreativitás és művészet iránti érzékenység is egy vizuális kultúra foglalkozás alkalmával is fejlődött. Ezen kívül a táncművészet is szerepet játszott egy néptánc foglalkozás keretén belül, ahol iskolánk volt diákja egy hangulatos táncházat varázsolt a nemzetközi csapatnak. A magyar néptánc néhány alaplépését sajátíthatták el a diákok.
Egert egy Városismereti nyomozós játék keretein belül fedezték fel, ellátogattak a Líceum Tudományos Élményközpontba. Itt szélesíthették tudásukat a csillagászat témakörében, interaktív foglalkozás keretén belül kipróbálhatták a fizika legérdekesebb és leginkább látványos törvényszerűségeit. Meglátogatták az egész világon ritkaságnak számító Camera Obsurát, melynek optikái segítségével a barokk Eger és környéke vetíthető ki a besötétített terem közepén lévő asztalra.
Felfedezték az Egri Várat és megismerkedtek annak történelmével. A Várműhely múzeumpedagógiai foglalkozásán tűzzománc ékszert készítettek.
Szilvásváradi kirándulásunk kapcsán természetközeli élményben volt részük, a környék természeti kincseinek felfedezésével az erdőfürdő élményét tapasztalhatták meg.
Budapesti kirándulásunk alkalmával egy fantasztikus kiállítást láthattunk a Magyar Zene Házában, interaktív módon kísérhettük végig a zene történetét, majd megcsodáltuk a Duna partról a Parlamentet és a gyönyörű Budai Várnegyedet.
A mobilitás során rendkívül gazdag ismeretanyag átadása történt figyelembe véve az életkori sajátosságokat, számos kreatív, interaktív és tapasztalati úton történő készségfejlesztés valósult meg.
A hét során kialakult együttműködés és közös élmények nemcsak a digitális és mentális jólét témakörét hozták közelebb a diákokhoz, hanem hozzájárultak a kulturális nyitottság, a tolerancia és az európai identitás erősödéséhez is. A diákok új barátságokat kötöttek, amelyek reményeink szerint a projekt lezárulta után is fennmaradnak, az online térben is folytatódnak.
A pedagógusok számára is értékes tapasztalatot jelentett a jó gyakorlatok megosztása, a közös programok tervezése és lebonyolítása. A mobilitás során szerzett tapasztalatok beépülnek az iskolai nevelő-oktató munkába, és hosszú távon is gazdagítják pedagógiai eszköztárunkat.
A projekt hatására a résztvevő tanulók digitális készségei és önismerete fejlődött, tudatosabbá vált a közösségi médiahasználatuk, és megtapasztalták, milyen fontos szerepet játszik a testi-lelki egészség megőrzésében az aktív kikapcsolódás, a művészetek és a természet közelsége.
Bízunk benne, hogy ez az együttműködés hosszú távon is hozzájárul iskoláink szemléletformálásához, és további közös projektek alapjául szolgálhat.