Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.
CODING WITH MY FAMILY
Iskolánk legújabb nyertes Erasmus+ KA 210 pályázata: CODING WITH MY FAMILY
Erasmus+ Kis léptékű köznevelési partnerségek 2023-2-HU01-KA210-SCH-000176847
A projekt megvalósítási időszaka: 2023. 03.01-2026.02.28
Koordinátor: Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI
Eger, Deák Ferenc út 45.
Partnereink:
COLEGIO SAN JOSE EN FUENSALIDA-Spanyolország
YUKSEL DAL ANAOKULU-Törökország
Megítélt támogatás: 60.000 EURO
A projekt fő célja a kisgyermekek eredményes tanulásának biztosítása azáltal, hogy az iskola és a család együttműködése során olyan gondolkodási készségeket igénylő tevékenységeket végeznek és sajátítanak el közösen, mint például a kódolás. A különböző etnikai háttérrel rendelkező diákok és családjaik a feladatok során találkoznak, együttműködnek, valamint más kultúrák megismerése is megvalósul. A tanulók és a családok számára fontos fejlődési lehetőségeket nyújt az alábbi területeken: problémamegoldás, kérdező gondolkodás, elemzés, vizuális és algoritmikus gondolkodás. Fejleszti az olyan emberi érzelmeket, mint a tolerancia és a különböző kultúrákhoz való alkalmazkodás.
A projekt az Európai Bizottság támogatásával valósul meg.
Projektünk fő eleme a HIPPY módszer, ami jelenleg még nem elérhető Magyarországon, Spanyolországban és Törökországban. A projekt tevékenységek által szeretnénk egy hasonlóan jól működő óvodai/iskolai módszert kidolgozni, ami lehetővé teszi a család aktívabb részvételét gyermekük oktatásában és fejlesztésében, valamint szorosabb kapcsolat kialakulását szülők, óvónők és pedagógusok között. A tevekénységek fő eleme a kódolás. A gyerekek számára a kódolás ismerete a jövőbeni sikereik és fejlődésük szempontjából is rendkívül fontos. A kódolás fejleszti a kognitív képességeket, elősegíti a kreativitást és digitális kompetenciákat alakít ki. Emellett lehetőséget ad a gyerekeknek arra, hogy aktív részesei legyenek a technológia által formált világnak és valós problémákra találjanak innovatív megoldásokat
A HIPPY módszer
Elméleti megközelítés
A Home Instruction for Parents of Preschool Youngsters (HIPPY) egy olyan otthoni látogatási modell, amely a szülői részvételre és a szülő által irányított korai tanulásra összpontosít. A HIPPY-szolgáltatásokat a szülőknek kínálják, akik aztán saját 2-5 éves gyermekeikkel foglalkoznak. A HIPPY küldetése, hogy segítse a szülőket abban, hogy gyermekeiket felkészítsék az iskolai és az azt követő sikerekre. A modell támogatja a szülőket, mint gyermekeik első tanítóját azáltal, hogy eszközöket, készségeket és önbizalmat biztosít számukra, hogy otthon taníthassák kisgyermekeiket.
A HIPPY megközelítését olyan kutatások támasztják alá, amelyek szerint a gyermekek legkorábbi és legerőteljesebb tanulása a családból ered, és hogy az iskolába való erőteljes átmenet a gyermekek egész életére sikeres tanulást tesz lehetővé.
Célcsoport
A HIPPY célja különösen az olyan szülőkkel való együttműködés, akik olyan kihívásokkal szembesülnek, amelyek akadályozhatják őket abban, hogy minőségi óvodai/iskolai oktatást nyújtsanak gyermeküknek, például alacsony iskolai végzettséggel, korlátozott angol nyelvtudással vagy korlátozott anyagi forrásokkal.
Célzott eredmények
A HIPPY célja (1) a szülő-gyermek kapcsolatok javítása, (2) a pozitív szülő-gyermek interakció előmozdítása, (3) a veszélyeztetett gyermekek hosszú távú tanulmányi sikerének elősegítése, (4) a szülők fokozottabb bevonása gyermekük oktatási tapasztalataiba, és (5) a szülők számára olyan utak megteremtése, amelyek révén a szülők hozzáférhetnek a gazdasági és oktatási lehetőségekhez a közösségükben.
A HIPPY modell négy összetevőből áll:
Tanterv
Szerepjáték
Koordinátorok és otthoni látogatók
Házi látogatások és csoportos találkozók
A HIPPY-modell mind a négy jellemzőjét úgy választották ki és fejlesztették ki, hogy olyan szülők is részt vehessenek benne, akik egyébként nem vennének részt gyermekeik oktatásában. A HIPPY minden olyan szülőnek szól, aki szeretné, ha gyermeke oktatása eredményesebb legyen.
Forrás:
https://www.hippyus.org/our-model/
A partnerek meghirdették a projektet az iskoláikban, valamint a diákok számára a logókészítő versenyt. A partneriskolák mintegy 120 diákja készített rajzokat a versenyre, amelynek célja a CODING WITH MY FAMILY projekt logójának kiválasztása volt. A partneriskolák tanárai és a szülők választották ki minden iskolában a három legjobb logót, amely a projektet mutatja be. Itt látható a logó készítő verseny virtuális kiállítása:
https://padlet.com/codingwithmyfamily/logo-making-contest-exhibition-9yyxxgs7metomkxx
Minden partner kiválasztott a 3 legjobbnak ítélt alkotást, így 9 logóra szavazhattunk egy Google űrlapon. A szavazásban részt vettek a pedagógusok, valamint a projektben aktívan tevékenykedő szülők is. A szavazás végeredmény alapján a győztes logó készítője Ebrar Su ULAŞ 5 éves török kislány.
Sok szeretettel gratulálunk!
Június első hetében öt spanyol és öt török kolléga részvételével zajlott az első mobilitás iskolánkban és az óvodában is. Fő témánk a kisgyermekek eredményes tanulásának segítése az iskola, az óvoda és a család együttműködésével. A pedagógusok útmutatása alapján a kódolási módszer alkalmazásával gondolkodási készségeket igénylő tevékenységeket végeztek és sajátítottak el közösen, erősítve és építve ezáltal a pedagógus-szülő-gyermek kapcsolatát.
Nagy szeretettel és izgalommal fogadtuk kedves vendégeinket. Fogadóünnepségünk során hagyományos népviseletben táncokat és népi játékokat mutattak be a néptáncos gyerekek, melyekbe a vendégeket is bevontuk. Igazgató úr köszöntője után megismerhették az iskolát, betekintést nyerhettek az iskolai életbe, tanítás- tanulás folyamatába. A könyvtárban tartott bemutató foglalkozást a szülők és gyermekek részvételével Grenerczyné Csoó Erika tanító. Nagyon sokféle, érdekes és izgalmas játékot mutatott, melyeket napi szinten alkalmazunk munkánk során. Néhány ezek közül:
– Bingó: 2 db dobókockával az összeadás gyakorlására
– Találd ki, hogy mire gondoltam: fényképes felismerő két azonos képösszeállítás alapján
– Titkos írás: Gárdonyi Géza kódfejtős játék
– 10-re pótolás számkártyákkal
– Szótagolva olvasás: megfelelő kép ráhelyezése
Az óvodai látogatás nagy hatással volt mindannyiunkra. Megismerhettük az ott folyó szakmai munkát, a csoportok életét. Rámutattak arra, hogy milyen sokféle kódolási tevékenységet használnak a mindennapi tevékenységeik során: a napirend, kézmosás, önállóságra nevelés elsajátításával vagy egy-egy fejlesztő játék alkalmazásával. A családlátogatás során pedig bepillantást nyerhettünk az otthoni gyakorlás folyamatába Veres Ákos szüleinek köszönhetően. Nagyon hálásak vagyunk, hogy beengedtek az otthonukba és megmutatták nekünk, hogyan gyakorol, játszik együtt az egész család.
A negyedik napon szakmai műhelymunkát tartottunk. Fő téma a HIPPY módszer volt, mely hazánkban még nem ismert. A projekt tevékenységek által szeretnénk egy hasonlóan jól működő óvodai-iskolai módszert kidolgozni, ami lehetővé teszi a család aktívabb részvételét gyermekük oktatásában és fejlesztésében, valamint szorosabb kapcsolat kialakulását szülők, óvónők és pedagógusok között. A tevekénységek fő eleme a kódolás.
A szakmai megbeszéléseket mindig kulturális tevékenységek követték. A noszvaji erdőben négy állomásos akadálypálya játékot szerveztünk felnőttek részére: Az első állomás egy aknamezős játék volt, ahol a csapatoknak aknák elkerülésével emlékezniük kellett a biztonságos útvonalra. A második játék során ügyességi játékokat kellett összerakni. Ez inkább egyéni kihívás volt. A harmadik játék csapat és ügyességi játék volt egy képzeletbeli méregmocsárban. Az utolsó feladatban kódot tartalmazó borítékot kellett összeállítaniuk egy kincsesláda kinyitásához. A vendégek nagy lelkesedéssel vettek részt minden kalandban és szívesen játszottak együtt, együttműködve. A budapesti kirándulás városnézéssel és hőlégballonozással egybekötve szintén nagy élmény volt mindannyiunknak.
Tartalmas és gazdagító, élményekkel teli mobilitás volt. Legközelebb Spanyolországban találkozunk.
Október 15 -én megtartottuk a Logikai Játékok Napja eseményünket az ErasmusDays programsorozat keretében, mely a Coding with my Family projekthez kapcsolódik. Helyszín a Deák Ferenc úti épület tornaterme, résztvevők 6-10 éves gyermekek és családjaik.
A program első részében Török Ágoston YouTuber, Rubik kocka kirakó bajnok és oktató vezetett be a kockázás rejtelmeibe. A közönség lenyűgöve figyelt és óriási tapssal jutalmazta az előadást, ami kötetlen beszélgetéssel zárult.
Játszani jó, játszani mindenki szeret. A program második részébe a szülők szintén lelkesen kapcsolódtak be és kipróbálták a különböző logikai játékokat. Együtt játszott szülő, gyermek, pedagógus. A kódolásos tevékenységek során erősödött a kapcsolat és az együttműködés a családokkal. Fejlődött a problémamegoldás, a kérdező gondolkodás, elemzés, vizuális és algoritmikus gondolkodás. Mindez kötetlenül, szeretetteljes légkörben zajlott. Nagyon jól éreztük magunkat.
2024. őszén a Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI hat pedagógusa részt vett az Erasmus+ „CODING WITH MY FAMILY” projekt spanyolországi mobilitásán. A projekt fő célja, hogy a 3–6 éves gyermekek számára tartós tanulási élményt nyújtson az iskola és a család együttműködésével megvalósuló, gondolkodási készségeket fejlesztő tevékenységek, például robotika és kódolás révén. Emellett a program az önbizalom növelésére, a kreativitás fejlesztésére, valamint a kulturális megértés és tolerancia elősegítésére is nagy hangsúlyt fektet.
A mobilitás helyszínét a San José Katolikus Általános Iskola biztosította Fuensalidában, spanyol házigazdák és török partnerek részvételével.
A Mobilitás Programja
1. nap: Consuegra és a spanyol kultúra felfedezése
A program első napján ellátogattunk Consuegrába, ahol megcsodáltuk a híres szélmalmokat és a történelmi kastélyt. Közben megismerkedtünk a spanyol gasztronómia különleges ízeivel, amely nagy élményt jelentett minden résztvevő számára.
2. nap: Ünnepség és Madrid felfedezése
A megható és szívélyes fogadó ünnepség után a délelőttöt az óvodásokkal töltöttük, akik Tangrammal dolgoztak. Ez az egyszerű, de kreatív tevékenység kiválóan illeszkedett a projekt célkitűzéseihez. A délután során a Prado Múzeumban tettünk látogatást, majd Madrid gyönyörű utcáin barangoltunk.
3. nap: Kódolás és Toledo
Ezen a napon a spanyol partneriskola által a „Kódolás a családommal” projekthez tervezett tevékenységeket mutatták be számunkra. Különféle eszközöket, például Lego Robotics készleteket és mesterséges intelligenciát használtak, amelyek nagy inspirációt jelentettek számunkra. A délutánt Toledóban töltöttük, ahol a nagyobb diákok tárlatvezetése révén fedeztük fel a város nevezetességeit. A nap végén egy modern Erasmus foglalkozáson vettünk részt, majd egy arab fürdőben pihentük ki a nap fáradalmait.
4. nap: Puy du Fou és közös vacsora
A negyedik napot a lenyűgöző Puy du Fou parkban töltöttük, ahol Spanyolország történelméről tanulhattunk interaktív, látványos előadásokon keresztül. A napot egy meghitt, közös vacsorával zártuk, amely tovább erősítette a résztvevők közötti barátságot és együttműködést.
5. nap: Búcsú és Talavera de la Reina
A mobilitást a tanúsítványok ünnepélyes átadásával zártuk. A török partnerek búcsúztatása után ellátogattunk Talavera de la Reinába, ahol megtekintettük a híres bazilikát és a kerámiamúzeumot. Az egész látogatást María José, kedves spanyol kollégánk vezette, aki rengeteg érdekességet osztott meg velünk a helyszínekről.
Fejlődött Kompetenciák és Kapcsolódás az Erasmus+ Célkitűzéseihez
Fejlődött Kompetenciák
Digitális Kompetenciák
A résztvevők megismerkedtek különféle kódolási és robotikai technikákkal, például Lego Robotics és AI-eszközökkel, amelyek hozzájárultak a digitális technológiák oktatásban való hatékony alkalmazásának elsajátításához.
Olyan módszerek tanulása, amelyekkel a digitális eszközök beépíthetők a gyermekek tanulási folyamataiba, különösen a 3–6 éves korosztály számára.
Problémamegoldó Készségek
A mobilitás során bemutatott tevékenységek, mint például a Tangram és a kódolási feladatok, segítettek a résztvevőknek abban, hogy jobban megértsék, hogyan fejleszthetők a gyerekek problémamegoldó és logikai gondolkodási készségei.
Kulturális Kompetenciák
A spanyol és török partnerekkel való együttműködés során a résztvevők betekintést nyertek más országok oktatási gyakorlatába és kulturális sajátosságaiba.
A közös programok, mint például a toledói tárlatvezetés és a spanyol gasztronómiai élmények, fejlesztették a toleranciát és a kultúrák közötti megértést.
Együttműködési és Kommunikációs Készségek
A közös tevékenységek során erősödtek a csapatmunka és az interkulturális kommunikáció készségei.
A résztvevők megtapasztalták, hogyan lehet hatékonyan dolgozni nemzetközi környezetben, ami hozzájárult a szervezési és vezetési készségek fejlődéséhez.
Nevelési és Pedagógiai Kompetenciák
A pedagógusok új módszertani ötleteket kaptak arról, hogyan lehet a kreativitást, a vizuális gondolkodást és a tanulási motivációt fejleszteni a gyerekek körében.
Az interaktív oktatási eszközök gyakorlati alkalmazása segített a résztvevőknek abban, hogy a modern pedagógia eszközeit integrálják saját tanítási gyakorlatukba.
Kapcsolódás az Erasmus+ Célkitűzéseihez
Digitális Átállás Támogatása az Oktatásban
A projekt aktívan hozzájárult az Erasmus+ digitális oktatásra és képzésre vonatkozó céljához azáltal, hogy a résztvevők olyan eszközöket és módszereket ismerhettek meg, amelyek elősegítik a digitális tanulást.
Kultúrák Közötti Megértés és Tolerancia Növelése
Az Erasmus+ egyik fontos célja, hogy támogassa a kultúrák közötti párbeszédet. A spanyol és török partnerekkel közösen szervezett programok (pl. közös vacsorák, tárlatvezetések) erősítették a kulturális diverzitás megértését és az egymás iránti toleranciát.
Innováció és Kreativitás Fejlesztése
A projekt során bemutatott pedagógiai innovációk és kreatív oktatási módszerek (pl. kódolási tevékenységek, robotika használata) hozzájárultak az Erasmus+ innovációs célkitűzéseinek eléréséhez.
Életen Át Tartó Tanulás Támogatása
A pedagógusok olyan készségeket sajátítottak el, amelyek nemcsak a jelenlegi oktatási környezetben hasznosak, hanem hosszú távon is hozzájárulnak szakmai fejlődésükhöz.
Nemzetközi Együttműködés és Tapasztalatcsere
Az Erasmus+ egyik alapvető célja a nemzetközi együttműködés elősegítése. A résztvevők tapasztalatot szereztek nemzetközi partnerségek működésében, ami tovább erősíti az európai oktatási hálózatokat.
Összegzés
A mobilitás során szerzett kompetenciák és tapasztalatok nemcsak az egyéni fejlődést, hanem az iskolai közösség egészének fejlődését is szolgálják. A projekt szorosan illeszkedik az Erasmus+ célkitűzéseihez, és hozzájárul a digitális oktatás, a kultúrák közötti megértés, valamint az oktatási innováció és együttműködés előmozdításához.
A spanyol mobilitás során nemcsak új szakmai tapasztalatokkal és ötletekkel gazdagodtunk a kódolás és robotika oktatásának területén, hanem betekintést nyertünk a spanyol kultúrába és hagyományokba is. A közös programok és tevékenységek megerősítették a partnerek közötti együttműködést, és biztos alapot nyújtottak a projekt további sikeréhez. Egy csodálatos hét tanúi és aktív résztvevői lehettünk!
2024. őszén iskolánk hat pedagógusa részt vett az Erasmus+ „CODING WITH MY FAMILY” projekt spanyolországi mobilitásán.
A mobilitás helyszínét a San José Katolikus Általános Iskola biztosította Fuensalidában, spanyol házigazdák és török partnerek részvételével.
Szalkai Mariann koordinátor nyilatkozott az utazás kapcsán, valamint ismertette a projekt főbb célkitűzéseit is.
A cikk elolvasható a heol.hu oldalon:
https://www.heol.hu/helyi-kozelet/2024/12/spanyolorszagban-jartak-a-pedagogusok
2025 tavaszán a Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI négy pedagógusa nagy örömmel vett részt a „Coding with my Family” Erasmus+ projekt török mobilitásán. A projekt célja, hogy a 3–6 éves gyermekek számára élményalapú tanulást tegyen lehetővé az iskola és a család szoros együttműködésén keresztül, különösen a gondolkodási készségeket fejlesztő kódolási és robotikai tevékenységeken keresztül. A program emellett a kreativitás fejlesztésére, az önbizalom növelésére, valamint a kulturális nyitottság és tolerancia erősítésére is kiemelt figyelmet fordított.
A mobilitás helyszínét a törökországi Adanában található Yüksel Dal Anaokulu iskola biztosította, ahol spanyol partnerekkel közösen mélyíthettük el tudásukat és nemzetközi kapcsolataikat.
A mobilitás programja:
Fejlődésünk az Erasmus+ Kompetenciák Mentén:
A török mobilitás során megszerzett élmények, új ismeretek és szakmai kapcsolatok nemcsak minket, a résztvevő pedagógusokat, hanem intézményünk egészét gazdagították. A program tökéletes példája volt az Erasmus+ célkitűzések gyakorlati megvalósulásának, inspirációt és lendületet adva a jövő oktatási kihívásaihoz. Egy igazán különleges hét tanúi és aktív részesei lehettünk.
Szalkai Mariann
Nagyné Barta Beatrix
Bocsiné Czakó Ágnes
Veresné Divinyi Márta