Act Responsible, Think Sustainable

Erasmus+ KA229 project 2020-2022

Partnerek:

1.Willy-Brandt-Gesamtschule Bergkamen   koordinátor: Germany

.Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI: Hungary

3.Ozel Bahcesehir Ortaokulu: Turkey

4.Agrupamento de Escolas de Canedo: Portugal

5.IES HERMANOS AMORÓS: Spain

6.ICS Maredolce: Italy

A projekt fő témája a fenntartható fejlődés és a környezettudatos magatartásmód fejlesztése.

Az ENSZ által létrehozott Sustainable Development Goals témái inspiráltak bennünket.

A projekt az ENSZ által deklarált legjelentősebb „Fenntarthatósági célokra” összpontosít.

– Megfizethető és tiszta energia

– Fenntartható városok és közösségek

– Éghajlatváltozás

– Víz alatti élet

– Szárazföldi élet

– Tiszta víz és Higiénia

Valamennyi tevékenység interdiszciplináris megközelítésen alapul.

Elsősorban innovatív és motivációs módszereket használunk a diákok érdeklődésének felkeltésére ebben a témában, mint például a STEM, az együttműködésen alapuló és a társak közötti tanulás, a cselekedve tanulás, a kísérletekkel történő nem formális tanulás, valamint IKT eszközökkel végzett tevékenységek.

A project közös instagram oldala: instagram.com/erasmus_wbge/

Partnerintézmények tanárai és diákjai voltak a vendégeink
 
November 29 – december 3-a között iskolánk vendégül látta az Act Responsible, Think Sustainable c. Erasmus + pályázat partnerintézményeinek diákjait és pedagógusait. A magyarországi mobilitás témája Élet a szárazföldön volt. A programokat ehhez a témához szerveztük. A vendégek ellátogattak az Eszterházy Károly Egyetem Herbáriumába, ahol különböző magokkal ismerkedtek meg. Noszvajon erdei túrán, kastélylátogatáson, vettek részt, majd a barlanglakásoknál kipróbálták a kőfaragást, végül egy helyi farmon tettek látogatást.  A poroszlói Ökocentrumban a Tisza élő – és növényvilágával ismerkedhettek meg. Szarvaskőn a biogazdálkodásba tekinthettek be  kicsik, nagyok egyaránt, szemétgyűjtésben vettek részt, majd azokból készítettek különböző tárgyakat. A programot ültetéssel, mini fóliasátor készítéssel zártuk. Nagyon örültünk, hogy hosszú kihagyás után végre személyesen is találkozattak diákok és pedagógusok.

World Water Day

Az “Act Responsible, Think Sustainable” Erasmus+ projekten belül a Víz Világnapja alkalmából két kategóriában fotópályázatot hirdetettünk:
  1. A víz művészete
  2. Vizes élményeim
Diákjaink összesen 122 fotóval neveztek. A képekre online lehetett szavazni. A két kategóriában összesen 850 szavazat érkezett a képekre. Eredmények: A víz művészete:
  1. helyezett: Bocsi Hanga, 7b
  2. helyezett: Tóth Balázs, 7e
  3. helyezett: Gál Kata és Gál Tamás, 6d
Különdíj: Török Zsófia, 5a Vizes élményeim:
  1. helyezett: Nyiki Laura, 5b
  2. helyezett: Molnár Alex, 6d
  3. helyezett: Bari Laura, 6a
Különdíj: Nagy Zsombor, 5b A nyerteseknek szívből gratulálunk!

Sustainability Mind Maps

Projektünk fő célkitűzése a környezettudatos magatartásmód, szemlélet fejlesztése. A 7.a és a 8.a emelt szintű angolosai a fenntartható fejlődés témában digitális gondolat térképeket készítettek csoportmunkában. A tevékenység együttműködésen alapult és fejlesztette, gazdagította  angol szókincsüket a témán belül, valamit a digitális kompetenciákat is. Önálló kutató munkát végeztek, mely ráirányította figyelmüket a környezetvédelem, energiatakarékosság, megújuló energiaforrások, fenntartható fejlődés és veszélyeztetett állatfajok megóvásának fontosságára. 
Sajbán Zsuzsanna

Go Green with us! Zöldülj velünk!„Think Responsible, Act Sustainable” 2020. október 16.

A Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre. Az intézmény egyik nyertes Erasmus+ pályázatának is ez a fő témája. Október 16-án az iskola tanulói és tanárai zöldbe öltöznek, majd egy élőképet jelenítünk meg, mellyel szeretnénk felhívni a figyelmet a környezettudatos magatartásmód fontosságára. Ezen a napon kiállítást is rendezünk a tanulóink által készített logókból, melyek bemutatják az aktuális Erasmus projektet, a partnereket, valamint a környezetvédelem legfontosabb eszközeit és módjait. A kiállítás virtuálisan is megtekinthető lesz az iskola és a projekt honlapján, valamint az eTwinning felületén is.

World Water Day Activities

A víz érték, becsüld meg!

A víz világnapja minden év március 22-én megtartott esemény. Célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a mindenki számára elérhető, tiszta víz fontosságára és az édesvízkészletek veszélyeztetettségére.
Diákjaink az angol órákon beszéltek a víz fontosságáról, a vízszennyezés okairól és lehetséges megoldási módokról. Többféle módon dolgozták fel a témát: rajzoltak, digitális és hagyományos plakátot készítettek, videó filmben mutatták be a problémát.
Köszönjük angol nyelv tanárainknak, hogy az online oktatás keretei között is megvalósították ezt a tevékenységet.

Sajbán Zsuzsanna

4. LTTA Olaszországban

Az „Act Responsible Think Sustainable” Erasmus + KA229 pályázatunk keretében három diákkal Szicíliába utaztunk, hogy felfedezzük a sziget sokszínű kultúráját és betekintést nyerjünk az olasz gyerekek iskolai életébe. A mobilitás 2022 november 6-12 között zajlott le.

A pályázat témája a környezettudatosság illetve az Európai Unió által megfogalmazott fenntartható fejlődési célok. Diákjaink a szicíliai fogadócsaládok szeretetét és vendéglátását élvezték.

Számos programon, előadáson vettünk részt. Miután minden ország bemutatta prezentációját a fenntarthatóság nevében, ellátogattunk egy helyi egyetemre és megtanultuk, hogy a tengervízből hogy nyerhetjük ki a növények, állatok és az ember számára is fontos magnéziumot, majd egy kicsit a sziget kultúráját is magunkba szívva megtekintettünk egy bábelőadást, melynek a 19 század óta nagy kultúrája van az országban.

Ellátogattunk Mithya szigetére, melyet Kr. előtt a 8. században alapítottak, és eredetileg föníciai gyarmat volt. Ma számos szélmalom és sókamra található itt, melyeknek a sólepárlásban van jelentős szerepe. Minezekről mi is meggyőződhettünk délután egy só múzeumban.

Jártunk a palermói egyetem botanikus kertjében, ahol láthattuk Szicília legnagyobb és legidősebb fikusz fáját, majd egy egyetemi professzor tartott előadást, mely a víz fontosságára, lehetséges előállítására hívta fel a figyelmet. Ez követően pedig egy zeneterápiás foglalkozásra került sor a Villa Giulia parkban, ahol megtapasztalhatták a gyerekek a zene nyugtató, meditatív hatását is.

Utolsó napunkon a palermói Oreto folyó vizét vizsgálták meg a gyerekek, mely igazi kaland volt, hisz kimentünk terepre, a fiúk gumicsizmát húztak, s egy kémiatanár segítségével analizálták a vizet. Ebéd után pedig a Zisa palotát látogattuk meg, melyre nagyban hatott az arab építészet.

A számos program, előadás mind remek célt szolgált, több oldalról is megmutatta a környezettudatosság lényegét, s remek lehetőséget adott a pályázatban résztvevő hat ország diákjainak valamint tanárjainak is mindezek megtapasztalására, kipróbálására. Ezeken felül többször is volt alkalmunk betekinteni a kinti oktatásba, a gyerekek órákat látogattak, s részt vehettünk az olasz gyerekek iskolai életében, mindennapjaiban is Nem várt ajándék volt mindaz a szeretet, mellyel a kinti családok fogadtak minket. Valószínűleg a program legnehezebb része a búcsú volt, felejthetetlen pillanatokat, s talán életre szóló emlékeket, barátságokat adva.

Demeter Krisztina projekt koordinátor

Ferenc Tamás Lorándné kisérőtanár

2. partnertalálkozó 2022. április 25-29, Canedo, Portugália

ERASMUS+ partnertalálkozó Portugáliában
Az „Act Responsible, Think Sustainable” című Erasmus + pályázatunk második partnertalálkozójára 2022. április 25-29 között Canedoban, Portugáliában került sor.

A találkozó fő témája a környezetkímélő hulladékgazdálkodás volt. A résztvevő partnerek (Németország, Törökország, Spanyolország, Olaszország, Portugália, Magyarország) diákjai előadásokat tartottak a hulladékfeldolgozás módjáról hazájukban, hazájukban őshonos növényeket ültettek a portugál intézmény Erasmus kertjében, ellátogattak egy szélmalomfarmra, ahol az energia újrafelhasználásáról tanulhattak, továbbá egy hulladéküzembe, ahol a hulladék feldolgozásának környezetkímélő módját ismerhették meg.

A találkozón iskolánkat két pedagógus: Csépányné Ipacs Katalin és Hudákné Szabó Zsuzsanna, valamint négy diák: Sárközy Szófia, Sebestyén Emma, Pozsonyi Hanna és Kalmár Attila képviselték. Élményteli utazásukról beszámolót tartottak társaiknak.

3. partnertalálkozó 2022. május 30-június 3 Izmir, Törökország

ERASMUS + partnertalálkozó Törökországban
Az „Act Responsible, Think Sustainable” című Erasmus + pályázatunk harmadik partnertalálkozója 2022. május 30-június 3. között Izmirben, Törökországban került megrendezésre.
A mobilitás fő témája a víz élővilága volt. A résztvevők bemutatókat tartottak a saját hazájukban élő veszélyeztetetett vízben élő állatokról, ellátogattak az Égei Egyetemre, ahol a víz élővilágáról hallgattak előadásokat, vízvizsgálatot végeztek. A török intézményben a diákok a témához kapcsolódó Minecraft feladatokat oldottak meg, valamint ismerkedhettek a robotikával, továbbá kirándulásokon vettek részt, ellátogattak Ephesus városába, valamint egy tengeri hajótúra alkalmával kipróbálhatták a búvárkodást is.

Iskolánkat Nagy Árpádné, Köböl Zsoltné, Csépányné Ipacs Katalin és 3 diák: Cserháti Boglárka Dóra, Berki Bence és Nagy Sándor képviselték. A diákok fogadócsaládoknál voltak elhelyezve, igazi barátságokra tettek szert. Élményekkel tele tértek haza.

Szicíliai mobilitás disszeminációja

Maszlag Botond 8.a, Molnár Levente 8.b, Molnár Dávid 8.a

Diákjaink 2022 november 6-12 között jártak Szicíliában, ahol egy tartalmas mobilitási programban vettek részt. Élményeikről és tapasztalataikról beszámolót tartottak diáktársaiknak a 2023. január 27-én megtartott félévi iskola gyűlésen.

Németországi mobilitás beszámoló

Az „Act Responsible Think Sustainable” Erasmus + KA229 pályázatunk keretében négy 7. osztályos diákkal (Erős Emese, Kovács Dóra, Nyiki Laura, Szabó Emma) Németországba utaztunk, hogy betekintést nyerjünk a német gyerekek iskolai életébe, és szélesítsük látókörünket, világlátásunkat a Ruhr-vidék felfedezésével. A mobilitás 2023. Január 29 – február 4 között zajlott le. A pályázat témája a veszélyeztetett növény – és állatfajok voltak, melyek témáját több projectben is feldolgoztuk a hét során, esténként pedig diákjaink a német fogadócsaládok szeretetét és vendéglátását élvezték.

Számos programon, kiránduláson vettünk részt. Miután minden ország bemutatta prezentációját a saját országában megtalálható veszélyeztetett növény- és állatfajok témakörben, egy ice-breaking feladatot kaptak a gyerekek, ahol vegyes csoportokban dolgozhattak egymással. Ezután megismerkedhettünk az iskola épületével, ebéd után pedig Bergkamen városával.

A következő napon egy híres, valaha működő szénbányába látogattunk Essen városába, ami ma már a világörökség részét képezi. Betekintést kaptunk az akkori bányászok életébe, az ott folyt munkába és annak veszélyeibe. Majd a városban is volt lehetőségünk egy kis sétát tenni.

Másnap egy európai madárvédő program keretén belül távcső végre kaphattunk néhány honos madárfajt, és sok hasznos tudással gyarapodtunk a területen élő madarak életéről. Délután Münster városát fedeztük fel, mely annak köszönhetően őrizte meg eredeti építészetét, hogy a háború áldozatává esett rengeteg épületet eredeti formájában építették újjá.

A következő napot az iskolában töltöttük, ahol az iskola műhelyét közelebbről is megismerhettük, hisz madárházat készítettünk fából egy megadott építési rajz alapján. Az elkészült műveket minden csapat saját elképzelése szerint kifestette. Gyönyörű alkotások születtek.

Ezeket a remekműveket használtuk másnap, amikor egy közeli farmra látogattunk el, és ott kihelyezhettük az általunk készített madárházakat egy-egy fára. A farmon élő állatokról tanultunk, és betekintést kaptunk az ott folyó munkába. Metszőollót, talicskát ragadva varázsoltuk egy kicsit szebbé a tájat, s még egy egérfészket is láthattunk.

A számos program mind remek célt szolgált, több oldalról is megmutatta a környezettudatosság lényegét, nemcsak az ember, de a számos állat- és növényfaj megmentését szolgáló feladatok fontosságát, a természettel való együttélés és az anyatermészet iránti alázat lényegét. Ezeken felül többször is volt alkalmunk betekinteni a kinti oktatásba, a gyerekek órákat látogattak, s részt vehettünk a német gyerekek iskolai életében, mindennapjaiban is. Mindezeknek köszönhetően számos élménnyel, emlékkel térhettünk haza, melyeket számos fénykép is rögzített.  

Dancsok Gabriella és Demeter Krisztina tanárnők

Spanyolországi beszámoló

Az „Act Responsible Think Sustainable” Erasmus + KA229 pályázatnak köszönhetően négy tanulónk: Tóth Kata Tamara, Rónai Virág, Kiss Virág, Sárközy Száva utazott Spanyolországba, Villena városába. A mobilitás 2023. április 23-29 között zajlott le, a két kísérő tanár Köböl Zsoltné és Demeter Krisztina volt.

A pályázat a megújuló energiaforrások köré épült. A lányos maguk is készültek egy tartalmas előadással, mely a hazánk nyújtotta lehetőségeket mutatja be, de számos, különleges alternatívát, új módszert mutattak be kint is. Talán mindannyiunk nagy kedvence a tengerekre telepített, úszó napkollektor volt, mely számos lehetőséget, esélyt kínál több nehéz helyzetben lévő országnak is.

Az egész hetünk a fenntarthatóság jegyében zajlott, de az elmélet mellett bőven volt gyakorlat is. Mindenki részt vett egy olyan technika órán, ahol a csoportok napenergiával működtetett sütőt készítettek, melyben később megfőztünk egy-egy tojást is. A lelkes spanyol kollégáknak hála, szabadulószobás játék is volt, a cél a Föld megmentése volt. A jó logikai készségek és a  rátermettség mellett nagyban számított az is, hogy tudnak – e ügyesen összedolgozni a különböző országok diákjai. Mindenki megnyugtatására közlöm: kiszabadultunk.  J

Délután a város nevezetességeit néztük meg. Vendégadóink számára is meglepően meleg volt, melynek köszönhetően az Atalaya várat és a villenai Chapi színházat 35 fokban néztük meg.

 

Jártunk az Athenea nevű helyi gyárban, mely gyönyörű, s világviszonylatban is kiemelkedő minőségű anyagokat készít, ezekből később asztalterítő, ágynemű de ruha is lehet. S mindez az újrahasznosítás jegyében: az áramot napkollektorok biztosítják, a vizet pedig tisztítják, s később locsolásra használják.

Természetesen a tenger sem maradhatott le, két partmenti városban is voltunk. Ellátogattunk Alteába, szűk kis utcáinak történelmébe lelkes idegenvezetőnk segített betekinteni, majd pedig Villajoyosa városába utaztunk, ahol mindenki megcsodálhatta a spanyol tengerpartot. A napot a Valor csokigyárban zártuk, mely kialakulásáról a helyi kis múzeum adott információkat.

A hetet egy különleges helyen zártuk, a villenai Erények Boldogasszonya szentélye mellett, mely egy különleges, rehabilitációra is alkalmas kolostor. Vendéglátóink megint csak kitettek magukért, helyben készítették el a hely nevezetes ételét, a paellát. Míg készült a finom fogás, a gyerekek tájfutáson vettek részt, röplabdáztak énekelek és járták a macarenát.

A számos program, előadás mind remek célt szolgált, többfelől is tanulmányozhattuk a környezettudatosság lényegét, s remek lehetőséget adott a pályázatban résztvevő hat ország diákjainak valamint tanárainak is mindezek megtapasztalására, kipróbálására. Emellett többször betekinthettünk a kinti oktatásba is, a gyerekek órákat látogattak, s részt vehettünk az spanyol gyerekek iskolai életében, mindennapjaiban is. A kiutazó diákok maguk mesélték el, hogy úgy érzik, sokat fejlődött a nyelvtudásuk, hisz egy hétig folyamatosan angolul beszéltek, az egyetlen közös nyelv volt a kulcs minden és mindenki felé, de magam is úgy tapasztaltam, hogy egyre bátrabban és ügyesebben használták a nyelvet. Különleges ajándék volt mindaz a szeretet, mellyel a kinti családok fogadtak minket. Nehéz szívvel váltunk el egymástól, felejthetetlen, megható pillanatok voltak ezek, de úgy gondolom ez nem a vége, hanem egy különleges barátság kezdete lett.                   

 Demeter Krisztina

Különféle tipusú vizek keménységének vizsgálata

Az „Act Responsible, Think Sustainable” projekt keretében az egyik feladatunk különböző típusú vizek keménységének valamint PH értékének vizsgálata volt.
Tíz különböző típusú vizet gyűjtöttünk be, melyek között volt csapvíz, desztillált víz, pocsoja, kút – és esővíz, de palackozott ivóvíz is, s ezeket vizsgáltuk meg. A kísérletekben 4 diákunk vett részt, de kémia szakos kollégánk, Imelda néni is sokat segített. A víz keménységét egy erre alkalmas folyadékkal, még a PH mérést tesztcsíkokkal végeztük el. Az eredmények mindenkit megnyugtattak, vizeink adatai a határértékeken belül voltak. Viszont diákjaink kíváncsisága még nem apadt, így más folyadékokat, például a kólát is megvizsgáltuk.
A programnak köszönhetően egy  tartalmas délelőttöt tudhatunk magunk mögött, mely során szórakoztató módon, de a gyakorlati feladatnak hála nagy tudásra tehettek szert a gyerekek.
Demeter Krisztina

Szélmalom készítése újrahasznosított anyagokból

Diákjaimmal a héten egy Erasmus feladatnak igyekeztünk eleget tenni, s egy technika óra keretein belül szélmalmot gyártottunk. Újrahasznosított anyagokból dolgoztunk, így a test egy elhasznált mosószeres üveg volt, még a malomkerék egy régi játék már nem használt alkatrésze. A gyártási folyamat után már csak a szelet kellett megvárni. Több helyszínen is próbálkoztunk, de kitartásunk végül sikerrel járt, megtaláltuk iskolánk legszelesebb részét, beindul a gépezetünk. 🙂

Demeter Krisztina

Projektünk lezárult, melyről a Heol honlapját ólvasók is értesülhettek

Diákjaink az „Act responsible, think sustainable” project spanyolországi élményeit osztották meg a Szent István Rádió hallgatóival

A műsor a 2023. május 28-án 16:05 perckor kezdődő „Hangoló” műsorában ment le és az alábbi linken visszahallgatható. (12:40 – 16:58)

Rendhagyó Erasmus rajzóra a természetben

Erasmus projektünk részeként hatodikos diákjaink egy rendhagyó rajzórán vettek részt, ahol a természet jelentőségét igyekeztünk zene és művészet által hangsúlyozni. Vivaldi egyik legismertebb művét hívtuk segítségül, a gyerekek feladata pedig az volt, hogy érzékeltessük a fény – és árnyék viszonyokat a fák, bokrok, levelek segítségével. Remek lehetőség volt ez mindenki számára egy kicsit kikapcsolódni, elmélyülni, eggyé válni a természettel.
Demeter Krisztina-koordinátor

Készítsünk napelemes kisautót

„Készítsünk napelemes kisautót” volt az egyik projektünk címe, melyre lelkesen vállalkoztak hatodikos diákjaink. Kicsit nehezebb feladatnak bizonyult, mint azt kezdetben gondoltuk, de diákjaink nagyon eltökéltek voltak és lelkesen állták a sarat. Megküzdöttünk a napelemmel, az autóhoz való csatlakoztatással s végül az időjárással is, hisz aznap valóban erősen tűzött a nap. De ahogy a mesékben is lenni szokott, végül csak sikerült. Köszönet a gyerekek kreativitásáért.

Zárul projektünk – dissemination

Véget ért „Act Responsible, Think Sustainable projektünk, mely keretein belül több száz diákot és tanárt is sikerült bevonni a feladatokba, számos tanulónk utazhatott, és sokak előtt nyíltak meg ajtók új lehetőségek, ismeretek, ismerősök, barátok felé a programnak köszönhetően.

A zárásnak iskolánk tornaterme adott helyet június 15-én, amikor is utolsó két utazásunkról számoltak be diákjaink, valamint volt alkalom arra is, hogy díjazzuk azokat, akik kiemelkedő munkát végeztek Erasmus pályázatainkban.

Bízom abban, hogy a program adta lehetőségekből tudnak majd diákjaink építkezni, tovább fejlesztik nyelvtudásuk s tovább járják majd azt az utat, amely most megnyílt előttük.

Demeter Krisztina

projekt koordinátor