Who is afraid of Mathematics? (2017-1019)
“A projektet az Európai Bizottság támogatta.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”
A projekt fő célkitűzései:
A project fő célkitűzése a „math phobia” legyőzése, ami sok tanulónál alulmotiváltságot, sikertelenséget eredményez a matematika tantárgy tanulása során.
A 2 éves projekt során a 6 ország iskoláinak pedagógusai olyam módszertani gyűjteményt hoznak létre közösen, mely újszerű módszereket, óraterveket, ötleteket tartalmaz a matematika kreatív tanításának megvalósításához (Toolbox).
A jó gyakorlatok és módszerek megosztásával, később tanórai beépítésével, valamint projekt feladatokon keresztül segítünk felfedezni diákjainknak a matematika elemeit más tantárgyakban és területeken: matematika a történelemben, az üzleti életben, földrajzban, szabadtéri játékokban, művészetekben, építészetben és egészséges életmódban.
Szeretnénk elérni, hogy diákjaink magabiztosabb és használhatóbb matematikai tudással rendelkezzenek a mindennapokban, a tantárgy tanulása iránti motivációjuk erősödjön, ezáltal jobb eredményeket érhessenek el a hazai-és nemzetközi méréseken.
A tanulók aktívan részt vesznek a projekt honlapjának szerkesztésében, aktualizálásában, valamint az eTwinning felület szerkesztésében is.
Partnerek:
- Alexandreio 2nd Primary School of Giannitsa, Görögország, Giannitsa-koordinátor
- Istituto Comprensivo I San Mauro Torinese, Olaszország, San Mauro Torinese
- Ogres Sakumskola, Lettország, Ogre
- Szkola Podstawowa Nr 11z Oddzialami Integracyjnymi im. Kornela Makuszinskyego, Lengyelország, Bialystok
- Byttorpskolan, Svédország, Boras
- Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI, Eger
Logó
Diákjaink munkáiból
Matematika óra a játszótéren
Price in EU
Miért utálják a gyerekek a matekot?
A Who is Afraid of Math? Erasmus+ pályázat témája szorosan kapcsolódik azokhoz a célkitűzésekhez, melyekkel tanulóink érzelmi viszonyulását szeretnénk javítani a matematika tantárgy iránt. A 4.e osztály tanulói már elindultak ezen az úton…
Egyértelmű összefüggés mutatkozik az iskolában eltöltött évek és a matematikához fűződő viszony között. Általános iskola 1-2. osztályában még a gyerekek nagy százaléka szereti a matematikát, míg az évek előrehaladtával csökken a tantárgy népszerűsége.
Egyértelmű összefüggés látszik a matematikával való probléma és a matematika szeretete között is. Minél nagyobb valakinek a problémája a matematikával, annál valószínűbb, hogy nem szereti a matematikát. A kapcsolat nyilvánvaló: ha valamiben nem vagyok sikeres, azt nem szeretem csinálni.
Arra törekszünk, hogy a matematika szeretete minél tovább tartson, ezért olyan módszereket választunk, ami ezt az érzelmi kötődést elősegíti. Ha pedig a feladatok felkeltik az érdeklődésüket, motiváltabbak lesznek az elvégzésüknél, ezáltal könnyebben jutnak el a helyes eredményhez vagy könnyebben értik meg és fogadják be a megoldási módszereket.
Az egyik ilyen alkalom a 100.matematika óra.
Az idén is igyekeztünk mássá, különlegessé tenni a 100. matematika órát, amit nagyon vártak a gyerekek. Ekkor ők hozhattak érdekes feladatokat, melyeket osztálytársaik nagy élvezettel oldottak meg. Ezek a feladatok kihívást jelentettek számukra mégis örömmel dolgoztak megoldásukon. Azzal, hogy otthon előre készültek és megoldották érzelmileg is pozitív hatással volt rájuk. Magabiztosan álltak ki társaik elé és kíváncsian várták a megoldási lehetőségeket. Ha kellett nagy lelkesedéssel magyarázták el társaiknak a megoldáshoz vezető utat.
4.e osztály és Anna néni
Makettkészítés
A ’Who is afraid of Mathematics?’ című Erasmus+ pályázatunk keretein belül kiválasztottuk a hat résztvevő ország egy-egy nevezetes épületét, technika órákon a gyerekek arányos maketteket készítettek ezen épületekről. Alapos kutatómunka után pedig bemutatták őket angol nyelven. Az elkészült makettekből kiállítást rendeztünk.
Az alábbi épületek kerültek bemutatásra:
Görögország—Akropolisz
Olaszország—Colosseum
Svédország—Városháza Stockholm
Lettország—A Három Testvér, Riga
Lengyelország—varsói óvárosi Piactér
Magyarország—Parlament
Hungarian students chose a famous building from each country participating in the ’Who is afraid of Mathematics?’ Erasmus+ project. They looked for information about these buildings and made mock-ups about them and introduced them in English on video.
The buildings introduced are :
Greece—The Acropolis of Athens
Italy—The Colosseum
Sweden—The City Hall (Stockholm)
Latvia—The Three Brothers (Riga)
Poland—Warsaw’s Old Market Square
Hungary—The Parliament (Budapest)
Matematika a történelemben
A ’Who is afraid of Mathematics? című Erasmus pályázatunk keretein belül január 24-én játékos, tanulói prezentációkra épülő matematika órát tartottunk, melyen iskolánk felső tagozatos diákjai híres magyar matematikusokról tartottak előadásokat. Az eseményre Kossuth utcai épületünkből is jöttek el tanulók. 11 három fős csapat mérte össze tudását a hallottak alapján különböző feladatokban, kvízekben. A nyertes csapatok a matematika órán használatos eszközöket nyertek. A vetélkedő jó hangulatban telt, a diákok sokat tanultak pl. Neumann Jánosról, Bolyai Farkasról, Bolyai Jánosról, Kőnig Gyuláról, Kalmár Lászlóról.
A tanulók angol nyelven is összegezték a legfontosabb gondolatokat, eseményeket, életrajzi vonatkozásokat, hiszen a pályázat munkanyelve az angol.
Eredmények:
1. helyezettek: Szanyi Emma 7.b, Nagy Katalin 6.b, Kelemen Boglárka 6. c
- helyezettek: Grenerczy Anna Lili 7.b, Hadobás Mátyás 5. c, Bak András Mátyás 6. b
- helyezettek: Cserháti Anna 5.a, Valkó Viola 5.a, Deutsch Botond 5a
Who Is afraid of Mathematics előadás
A Who Is afraid of Mathematics című Erasmus + pályázatunk keretein belül az ötödikes ötórás angolos csoport egy matematikai színdarabot adott elő angolul az iskola tanulói és a külföldi partnerintézmények képviselői számára.
A darab címe Geoland=Geoország, szereplői pedig különböző geometriai alakzatok (pl. négyzet, paralelogramma, téglalap, szabályos hatszög).
A főszereplő Négyzet Hercegkisasszony, aki nagyon sok tulajdonsággal rendelkezik. A királyi udvarban rendhagyó lovagi tornát rendeznek az udvarlók között. A lovagok ezúttal nem harcolnak egymással a hercegnő kegyeiért, hanem aszerint dől-el, ki nyerheti el a hercegnő szívét, hogy melyik geometriai formát megtestesítő lovagnak van legalább annyi tulajdonsága, mint magának Négyzet hercegnőnek. Minden lovag bemutatja magát, elmondja milyen tulajdonságai vannak, de senki sem bizonyul megfelelőnek, mígnem felbukkan a szabályos hatszög, aki még több tulajdonsággal rendelkezik, mint a hercegnő, így ő lesz a megfelelő udvarló Négyzet számára.
Események
I. Partnertalálkozó
Zárótalálkozó Svédországban
A Who is afraid of Mathematics? Erasmus + svédországi zárótalálkozóján Valkó Viktor intézményvezető, valamint Csépányné Ipacs Katalin, Nagy Árpádné és Maszlag Imre kollégák képviselték iskolánkat 2019. szeptember 24-28-ig. A hét folyamán megismerkedhettek a svéd partnerintézményben folyó pedagógiai munkával, órákat látogattak, ellátogattak egy, az iskolával szoros kapcsolatban álló óvodába, valamint középiskolába. A koordinátorok megbeszélték az aktuális projektfeladatokat, valamint a projekt lezárásával kapcsolatos teendőket. A résztvevők ellátogattak egy matematikai workshopra is. Városnéző túrákon megismerkedtek Borås város főbb nevezetességeivel.
Four teachers represented our institution in Borås, Sweden on 24-28th September 2019 on our last project meeting. They learned about the Swedish educational system, visited lessons, discussed the project tasks and the final report, evaluated the project and discovered the beauties of Borås and its surroundings. Our teachers returned with great experiences and new ideas.
Lengyelországi utazás
A Who is afraid of Mathematics? Erasmus + pályázat lengyelországi találkozóján iskolánk nègy pedagógusa vett rèszt Bialystok városában május 21-25ig. Az iskolában nem csak hagyományos, hanem speciális osztályokat is látogattak. Megtapasztalhatták, hogyan foglalkoznak az autista, hallássèrült ès egyèb nehèzsègekkel küzdő gyerekekkel. Rèszt vettek az iskolában rendezett országos vívó diákolimpiai döntőn ès annak eredmènyhirdetèsèn. Ellátogattak az óvoda èpületèbe is, ahol egy kis műsorral fogadták a vendègeket. Találkoztak a polgármesteri hivatal oktatásèrt ès sportèrt felelős vezetőivel ès kèrdèseket tehettek fel nekik. A koordinátorok megbeszèltèk az aktuális feladatokat, előkèszítettèk a svèdországi záró találkozót. Megismerkedhettek Bialystok nevezetessègeivel, meglátogattak egy ikon múzeumot, ahol mindenki elkèszìthette saját ikonját is, kirándulást tettek Augustow városába, ott egy hajóúton vettek rèszt. Rengeteg èlmènnyel, jó ötletekkel tèrtek haza.
Olaszországi partnertalálkozó
A Who is afraid of Mathematics? Erasmus + olaszországi partnertalálkozóján Csépányné Ipacs Katalin, Szalkai Mariann és Farkas László képviselték iskolánkat február 26-márc. 2-ig. A hét folyamán megismerkedhettek az intézményben folyó pedagógiai munkával, órákat látogattak, a koordinátorok megbeszélték az aktuális projektfeladatokat és ellátogattak egy matematikai workshopra.
Továbbá alkalmuk nyílt hivatalos látogatást tenni San Mauro Torinese polgármesteréhez. Városnéző túrákon megismerkedtek San Mauro és Torino főbb nevezetességeivel.
Three teachers represented our institution in San MauroTorinese on 26 Febr.- 2 March on our project meeting. They learned about the Italian educational system, visited lessons, discussed the project tasks for the next term, they made an official visit to San Mauro’ s mayor and discovered the beauties of San Mauro and Torino. Our teachers returned with great experiences and new ideas.
Lettországi összefoglaló
Three teachers represented our school at Ogre Primary School in Latvia on 16 th-20th October. They learned about the Latvian educational system, visited lessons, shared pedagogical ideas, evaluated the activities that have been done so far and discussed the ones for the next term, they made an official visit to Ogre’s mayor and discovered the beauties of Ogre and Riga. Our teachers returned with great experiences and new ideas.
Görögországi utazás
A ‘Who is afraid of Mathematics?’ Erasmus + keretein belül két kolléganőnk, Ferenc Tamás Lórándné és Csépányné Ipacs Katalin Görögországba Giannitsa városába utazott május 22-27-ig. Útjuk során betekintést nyerhettek a görög oktatási rendszerbe, az iskolai életbe, matematika és angol órákat látogattak, a koordinátorok megbeszélték az eddigi és a jövőbeli feladatokat, előkészítették a következő találkozót, megismerkedtek a helyi nevezetességekkel, ellátogattak Pellába, Nagy Sándor szülőhelyére és Verginaba a macedon királyi sírokhoz. Rengeteg élménnyel tértek haza.
Középkori vásár
A Who is afraid of Mathematics? című Erasmus+ pályázatunk keretein belül április 21-én középkori vásárt tartottunk iskolánk udvarán.
A pályázat ezen időszakában fő témáink:
Matematika a történelemben
Matematika az üzleti életben
Matematika a művészetekben
A témákat felölelve szerveztük meg ezt a Szent György napi középkori vásárt, ahol a felsős tanulóknak középkori öltözetben kellett megjelenniük.
Szent György (271 körül – 303. április 23.) római kori katona és keresztény vértanú. Leginkább a sárkányt legyőző lovag képében ismert.
A vásárra több órán készültek a diákok:
* Történelem órákon középkori mesterségeket bemutató céheket alapítottak, lefektették a működési szabályzatot, beosztották egymás között a céhen belüli szerepeket.
* Szintén történelem órákon középkori várakat mutattak be, középkori újságot szerkesztettek.
* Technika órákon elkészítették középkori várak méretarányos makettjét, mely feladat során különböző mértani testekkel ismerkedtek, mértek, testhálót ábrázoltak, fejlődött a diákok térlátása.
* Rajz és technika órákon a vásáron eladandó portékákat készítettek természetes anyagok felhasználásával, pl. rongylabda, karkötő (körmönfonás), ékszerek (fémből, gyöngyből, bőrből)
* Agyagműves szakkörön agyagsípokat készítettek.
* Ének órán középkori zenéket hallgattak és dalszöveget írtak a vásárra.
* Tánc-és drámán középkori táncot tanultak az 5.a osztály lány tanulói.
* Az 5. b matematikához kapcsolódó színdarabot tanult be angolul, mely egy középkori királyi udvarban játszódik és a szereplők geometriai alakzatok.
* Az 5.c előadta Az Aranyszőrű Bárány című mesét.
* Matematika órákon feldolgozták a forint történetét és elkészítették a Szent György korabeli dukátot a tanulók, ezzel lehetett fizetni a vásáron és beárazták az eladandó portékákat (ár-érték arány).
*Hittan órán tanultak Szent Györgyről.
*Magyar órákon vásári kikiáltókat és céheket bemutató verseket írtak és tanultak.
A gyerekeknek azon túl, hogy középkori mesterségeket mutattak be, céheket építettek fel, mely által nyomon tudták követni a pénz útját saját vállalkozásukban, lehetőségük nyílt egy kicsit betekinteni az üzleti életbe. 8 céhet láthattunk: aranyműves, varga (bőrdíszműves), pék, játékkészítő, sajtműves, édességes, mézeskalácsos és fazekas.
A vásárnak óriási sikere volt, a céheket az 5.a és 5. b osztályok alapították, szülők által felajánlott és tanórákon készített termékeket árultak. Alsósok és felsősök is szétnéztek, vásároltak, szinte minden portéka elkelt. A befolyt, több, mint 200.000 forintot jótékony célra ajánlja fel az iskolánk.
Rendhagyó matematika óra
A 6.c és a 6.d osztály tanulói a „Who is Afraid of Mathematics” Erasmus + pályázaton belül egy rendhagyó matematika órán vettek részt.
Tanulói kiselőadások során megismerkedtek Bolyai Farkas életével és munkásságával, régi magyar mértékegységekkel, majd összehasonlították ezeket a most használatos mértékegységekkel. Ezt tanulói Power Point kiselőadással prezentálták. Az óra végén Sudoku játékkal ismerkedtek és játszottak a tanulók.
Takács Róbert