Who is afraid of Mathematics? (2017-1019)

 

“A projektet az Európai Bizottság támogatta.
A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.”

A projekt fő célkitűzései:

A project fő célkitűzése a „math phobia” legyőzése, ami sok tanulónál alulmotiváltságot, sikertelenséget eredményez a matematika tantárgy tanulása során.

A 2 éves projekt során a 6 ország iskoláinak pedagógusai olyam módszertani gyűjteményt hoznak létre közösen, mely újszerű módszereket, óraterveket, ötleteket tartalmaz a matematika kreatív tanításának megvalósításához (Toolbox).

A jó gyakorlatok és módszerek megosztásával, később tanórai beépítésével, valamint projekt feladatokon keresztül segítünk felfedezni diákjainknak a matematika elemeit más tantárgyakban és területeken: matematika a történelemben, az üzleti életben, földrajzban, szabadtéri játékokban, művészetekben, építészetben és egészséges életmódban.

Szeretnénk elérni, hogy diákjaink magabiztosabb és használhatóbb matematikai tudással rendelkezzenek a mindennapokban, a tantárgy tanulása iránti motivációjuk erősödjön, ezáltal jobb eredményeket érhessenek el a hazai-és nemzetközi méréseken.

A tanulók aktívan  részt vesznek a projekt honlapjának szerkesztésében, aktualizálásában, valamint az eTwinning felület szerkesztésében is.

 

Partnerek:

  1. Alexandreio 2nd Primary School of Giannitsa, Görögország, Giannitsa-koordinátor
  2. Istituto Comprensivo I San Mauro Torinese, Olaszország, San Mauro Torinese
  3. Ogres Sakumskola, Lettország, Ogre
  4. Szkola Podstawowa Nr 11z Oddzialami Integracyjnymi im. Kornela Makuszinskyego, Lengyelország, Bialystok
  5. Byttorpskolan, Svédország, Boras
  6. Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, AMI, Eger

Logó

Who is Afraid of Mathematics pályázatunk keretén belül logó versenyt hirdettünk mind a két épületünkben. A versenyben szép számban vettek részt az 5. 6. és 7. évfolyamos tanulók.
Iskolánkat az alábbi tanulók képviselték a nemzetközi megmérettetésben, miután iskolai verseny keretén belül kiválasztásra kerültek.

 

1. Mezei Dániel 5.a
2. Hajdu Bálint 5.a
3. Farkas Dorina 7.a
 
Nagy örömünkre a pályázat győztes logója a mi iskolánkból került ki, Mezei Dániel logója elnyerte a 6 iskola tanárainak tetszését.
 
Gratulálunk Dani! A magyar logó 2 éven keresztül hivatalosan a pályázat logója, illetve promóciós termékeken és hirdetéseken is szerepel majd.

Diákjaink munkáiból

Matematika óra a játszótéren

A Who’s afraid of Mathematics? Erasmus+ projekthez kapcsolódva a 2. c osztály rendhagyó matematika órán vett részt az iskolánkhoz közeli játszótéren.  A gyerekek gyönyörű napsütéses időben, szabadtérben tapasztalták meg, hogy a matematika nem csupán számlálás. Ahhoz, hogy  biztosan mozogjanak a számok világában, szükségük van téri tájékozódásra, a kisebb-nagyobb fogalmak megtapasztalására is. A sok játékos feladat megoldása során fejlődött a megfigyelőképességük, emlékezetük, együttműködési készségük, gondolkodásuk, logikájuk.  Mindezt jókedvűen szaladgálva is lehet.  Talán a játszótéren tapasztalták meg a legjobban, hogy gyorsabban telik az idő, mint az iskolában!

Cooking Book

A 6 partner intézmény közösen összeállított egy szakácskönyvet népszerű nemzeti ételekből. Megtalálhatóak benne előételek, zöldséges, illetve húsos főételek, valamint desszertek. Aránylag egyszerű recepteket tartalmaz, így a diákok is el tudják otthon készíteni kedvencüket.

Price in EU

A Who is afraid of Maths? pályázaton belül az 5.b osztály plakátokat készített, amelyek összehasonlították néhány alapvető élelmiszer és termék árait a résztvevő országokban, vagyis Görögországban, Lengyelországban, Lettországban, Svédországban, Olaszországban és Magyarországon.
Alapos kutatómunkát végeztek, utána jártak, hol milyen fizetőeszközt használnak, azokat átszámították forintra.  Az összegyűjtött adatokról táblázatokat és beszámolókat készítettek.

Miért utálják a gyerekek a matekot?

Who is Afraid of Math? Erasmus+ pályázat témája szorosan kapcsolódik azokhoz a célkitűzésekhez, melyekkel tanulóink érzelmi viszonyulását szeretnénk javítani a matematika tantárgy iránt. A 4.e osztály tanulói már elindultak ezen az úton…

Egyértelmű összefüggés mutatkozik az iskolában eltöltött évek és a matematikához fűződő viszony között. Általános iskola 1-2. osztályában még a gyerekek nagy százaléka szereti a matematikát, míg az évek előrehaladtával csökken a tantárgy népszerűsége.

Egyértelmű összefüggés látszik a matematikával való probléma és a matematika szeretete között is. Minél nagyobb valakinek a problémája a matematikával, annál valószínűbb, hogy nem szereti a matematikát. A kapcsolat nyilvánvaló: ha valamiben nem vagyok sikeres, azt nem szeretem csinálni.

Arra törekszünk, hogy a matematika szeretete minél tovább tartson, ezért olyan módszereket választunk, ami ezt az érzelmi kötődést elősegíti. Ha pedig a feladatok felkeltik az érdeklődésüket, motiváltabbak lesznek az elvégzésüknél, ezáltal könnyebben jutnak el a helyes eredményhez vagy könnyebben értik meg és fogadják be a megoldási módszereket.

Az egyik ilyen alkalom a 100.matematika óra.

Az idén is igyekeztünk mássá, különlegessé tenni a 100. matematika órát, amit nagyon vártak a gyerekek. Ekkor ők hozhattak érdekes feladatokat, melyeket osztálytársaik nagy élvezettel oldottak meg. Ezek a feladatok kihívást jelentettek számukra mégis örömmel dolgoztak megoldásukon. Azzal, hogy otthon előre készültek és megoldották érzelmileg is pozitív hatással volt rájuk. Magabiztosan álltak ki társaik elé és kíváncsian várták a megoldási lehetőségeket. Ha kellett nagy lelkesedéssel magyarázták el társaiknak a megoldáshoz vezető utat.

4.e osztály és Anna néni

Makettkészítés

’Who is afraid of Mathematics?’ című Erasmus+ pályázatunk keretein belül kiválasztottuk a hat résztvevő ország egy-egy nevezetes épületét, technika órákon a gyerekek arányos maketteket készítettek ezen épületekről.  Alapos kutatómunka után pedig bemutatták őket angol nyelven. Az elkészült makettekből kiállítást rendeztünk.

Az alábbi épületek kerültek bemutatásra:

Görögország—Akropolisz

Olaszország—Colosseum

Svédország—Városháza Stockholm

Lettország—A Három Testvér, Riga

Lengyelország—varsói óvárosi Piactér

Magyarország—Parlament

 

Hungarian students chose a famous building from each country participating in the ’Who is afraid of Mathematics?’ Erasmus+ project. They looked for information about these buildings and made mock-ups about them and introduced them in English on video.

The buildings introduced are :

Greece—The Acropolis of Athens

Italy—The Colosseum

Sweden—The City Hall (Stockholm)

Latvia—The Three Brothers (Riga)

Poland—Warsaw’s Old Market Square

Hungary—The Parliament (Budapest)

Matematika a történelemben

’Who is afraid of Mathematics? című Erasmus pályázatunk keretein belül január 24-én játékos, tanulói prezentációkra épülő matematika órát tartottunk, melyen iskolánk felső tagozatos diákjai híres magyar matematikusokról tartottak előadásokat. Az eseményre Kossuth utcai épületünkből is jöttek el tanulók. 11 három fős csapat mérte össze tudását a hallottak alapján különböző feladatokban, kvízekben. A nyertes csapatok a matematika órán használatos eszközöket nyertek. A vetélkedő jó hangulatban telt, a diákok sokat tanultak pl. Neumann Jánosról, Bolyai Farkasról, Bolyai Jánosról, Kőnig Gyuláról, Kalmár Lászlóról.

A tanulók angol nyelven is összegezték a legfontosabb gondolatokat, eseményeket, életrajzi vonatkozásokat, hiszen a pályázat munkanyelve az angol.

Eredmények: 

1. helyezettek: Szanyi Emma 7.b, Nagy Katalin 6.b,  Kelemen Boglárka 6. c

  1. helyezettek: Grenerczy Anna Lili 7.b, Hadobás Mátyás 5. c,  Bak András Mátyás 6. b
  2. helyezettek: Cserháti Anna 5.a, Valkó Viola 5.a, Deutsch Botond 5a

Who Is afraid of Mathematics előadás

Who Is afraid of Mathematics című Erasmus + pályázatunk keretein belül az ötödikes ötórás angolos csoport egy matematikai színdarabot adott elő angolul az iskola tanulói és a külföldi partnerintézmények képviselői számára.

A darab címe Geoland=Geoország, szereplői pedig különböző geometriai alakzatok (pl. négyzet, paralelogramma, téglalap, szabályos hatszög).

A főszereplő Négyzet Hercegkisasszony, aki nagyon sok tulajdonsággal rendelkezik. A királyi udvarban rendhagyó lovagi tornát rendeznek az udvarlók között. A lovagok ezúttal nem harcolnak egymással a hercegnő kegyeiért, hanem aszerint dől-el, ki nyerheti el a hercegnő szívét, hogy melyik geometriai formát megtestesítő lovagnak van legalább annyi tulajdonsága, mint magának Négyzet hercegnőnek. Minden lovag bemutatja magát, elmondja milyen tulajdonságai vannak, de senki sem bizonyul megfelelőnek, mígnem felbukkan a szabályos hatszög, aki még több tulajdonsággal rendelkezik, mint a hercegnő, így ő lesz a megfelelő udvarló Négyzet számára.

Események

I. Partnertalálkozó

A pályázaton belül 2017. december 5-9 között tartottuk az első partnertalálkozót iskolánkban, melyre 16 pedagógus érkezett a külföldi partner iskolákból. 
A program részeként több bemutató órát láthattak a kollégák, melyek fő témái a projekt célkitűzéseinek megfelelően az alábbiak voltak:
– matematika a történelemben
– matematika a művészetekben 
– matematika tanítása innovatív, kreatív módszerekkel
– matematika tanítása játékosan, élményszerűen
A vendégek iskolagyűlés keretén belül mutatták be országaikat, iskoláikat, valamint számokon keresztül prezentálták az iskolában folyó oktató-és nevelő munkát. 
Lehetőségük nyílt megbeszéllést folytatni Dr. Német Zoltánnal, az EKIF Oktatási Osztályának osztályvezetőjével, valamint Köböl Zsolt oktatási tanácsossal.
Iskolánk tanulói rendkívül nagy sikert arattak az erre az alkalomra készült színdarabokkal.
Az 5.b osztály tanulói a Geoland című angol nyelvű matematikai színdarabot adták elő, a 7.évfolyamos angol színjátszó csoport a Jojo című darabbal lépett fel, míg a 6.c osztály tanulói a Men’s logic-a X’mas play karácsonyi színdarabbal lepték meg a vendégeket.
Legközelebb 2018. május 22-25 között Görögországban találkoznak a pályázatban részt vevő iskolák pedagógusai.

Zárótalálkozó Svédországban

Who is afraid of Mathematics? Erasmus + svédországi zárótalálkozóján Valkó Viktor intézményvezető, valamint Csépányné Ipacs Katalin, Nagy Árpádné és Maszlag Imre kollégák képviselték iskolánkat 2019. szeptember 24-28-ig. A hét folyamán megismerkedhettek a svéd partnerintézményben folyó pedagógiai munkával, órákat látogattak, ellátogattak egy, az iskolával szoros kapcsolatban álló óvodába, valamint középiskolába. A koordinátorok megbeszélték az aktuális projektfeladatokat, valamint a projekt lezárásával kapcsolatos teendőket. A résztvevők ellátogattak egy matematikai workshopra is. Városnéző túrákon megismerkedtek Borås város főbb nevezetességeivel.

 

 

Four teachers represented our institution in Borås, Sweden on 24-28th September 2019 on our last project meeting. They learned about the Swedish educational system, visited lessons, discussed the project tasks and the final report, evaluated the project and discovered the beauties of Borås and its surroundings. Our teachers returned with great experiences and new ideas.

Lengyelországi utazás

A Who is afraid of Mathematics? Erasmus + pályázat lengyelországi találkozóján iskolánk nègy pedagógusa vett rèszt Bialystok városában május 21-25ig. Az iskolában nem csak hagyományos, hanem speciális osztályokat is látogattak. Megtapasztalhatták, hogyan foglalkoznak az autista, hallássèrült ès egyèb nehèzsègekkel küzdő gyerekekkel. Rèszt vettek az iskolában rendezett országos vívó diákolimpiai döntőn ès annak eredmènyhirdetèsèn. Ellátogattak az óvoda èpületèbe is, ahol egy kis műsorral fogadták a vendègeket. Találkoztak a polgármesteri hivatal oktatásèrt ès sportèrt felelős vezetőivel ès kèrdèseket tehettek fel nekik. A koordinátorok megbeszèltèk az aktuális feladatokat, előkèszítettèk a svèdországi záró találkozót. Megismerkedhettek Bialystok nevezetessègeivel, meglátogattak egy ikon múzeumot, ahol mindenki elkèszìthette saját ikonját is, kirándulást tettek Augustow városába, ott egy hajóúton vettek rèszt. Rengeteg èlmènnyel, jó ötletekkel tèrtek haza.

Olaszországi partnertalálkozó

A Who is afraid of Mathematics? Erasmus + olaszországi partnertalálkozóján Csépányné Ipacs Katalin, Szalkai Mariann és Farkas László képviselték iskolánkat február 26-márc. 2-ig. A hét folyamán megismerkedhettek az intézményben folyó pedagógiai munkával, órákat látogattak, a koordinátorok megbeszélték az aktuális projektfeladatokat és ellátogattak egy matematikai workshopra.

Továbbá alkalmuk nyílt hivatalos látogatást tenni San Mauro Torinese polgármesteréhez. Városnéző túrákon megismerkedtek San Mauro és Torino főbb nevezetességeivel.

Three teachers represented our institution in San MauroTorinese on 26 Febr.- 2 March on our project meeting. They learned about the Italian educational system, visited lessons, discussed the project tasks for the next term, they made an official visit to San Mauro’ s mayor and discovered the beauties of San Mauro and Torino. Our teachers returned with great experiences and new ideas.

Lettországi összefoglaló

A Who is afraid of Mathematics? nevű Erasmus + short-term találkozójára iskolánk három pedagógusa, Borsosné Gyulai Ágnes, Benkéné Orovecz Judit és Csépányné Ipacs Katalin  október 16-20-án Lettországba, Ogre városába utazott. Útjuk során megismerkedhettek a lett oktatási rendszerrel, betekintést nyerhettek a lett iskolások mindennapjaikba, óralátogatásokon vettek részt, tapasztalatokat cseréltek a lett kollégákkal, értékelték az eddigi, és megvitatták a jövőbeli projektfeladatokat, hivatalos látogatást tettek a város polgármesterénél, valamint városnéző túrákon vettek részt Ogre és Riga városában. Fantasztikus élményekkel, jó gyakorlatokkal gazdagodva tértek haza.

Three teachers represented our school at Ogre Primary School in Latvia on 16 th-20th October. They learned about the Latvian educational system, visited lessons, shared pedagogical ideas, evaluated the activities that have been done so far and discussed the ones for the next term, they made an official visit to Ogre’s mayor and discovered the beauties of Ogre and Riga. Our teachers returned with great experiences and new ideas.

Görögországi utazás

A ‘Who is afraid of Mathematics?’ Erasmus + keretein belül két kolléganőnk, Ferenc Tamás Lórándné és Csépányné Ipacs Katalin Görögországba Giannitsa városába utazott május 22-27-ig. Útjuk során betekintést nyerhettek a görög oktatási rendszerbe, az iskolai életbe, matematika és angol órákat látogattak, a koordinátorok megbeszélték az eddigi és a jövőbeli feladatokat, előkészítették a következő találkozót, megismerkedtek a helyi nevezetességekkel, ellátogattak Pellába, Nagy Sándor szülőhelyére és Verginaba a macedon királyi sírokhoz. Rengeteg élménnyel tértek haza.

Középkori vásár

A Who is afraid of Mathematics? című Erasmus+ pályázatunk keretein belül április 21-én középkori vásárt tartottunk iskolánk udvarán.

A pályázat ezen időszakában fő témáink:

Matematika a történelemben

Matematika az üzleti életben

Matematika a művészetekben

A témákat felölelve szerveztük meg ezt a Szent György napi középkori vásárt, ahol a felsős tanulóknak középkori öltözetben kellett megjelenniük.

Szent György (271 körül – 303április 23.római kori katona és keresztény vértanú. Leginkább a sárkányt legyőző lovag képében ismert.

A vásárra több órán készültek a diákok:

* Történelem órákon középkori mesterségeket bemutató céheket alapítottak, lefektették a működési szabályzatot, beosztották egymás között a céhen belüli szerepeket.

* Szintén történelem órákon középkori várakat mutattak be, középkori újságot szerkesztettek.

* Technika órákon elkészítették középkori várak méretarányos makettjét, mely feladat során különböző mértani testekkel ismerkedtek, mértek, testhálót ábrázoltak, fejlődött a diákok térlátása.

* Rajz és technika órákon a vásáron eladandó portékákat készítettek természetes anyagok felhasználásával, pl. rongylabda, karkötő (körmönfonás), ékszerek (fémből, gyöngyből, bőrből)

* Agyagműves szakkörön agyagsípokat készítettek.

* Ének órán középkori zenéket hallgattak és dalszöveget írtak a vásárra.

* Tánc-és drámán középkori táncot tanultak az 5.a osztály lány tanulói.

* Az 5. b matematikához kapcsolódó színdarabot tanult be angolul, mely egy középkori királyi udvarban játszódik és a szereplők geometriai alakzatok.

* Az 5.c előadta Az Aranyszőrű Bárány című mesét.

* Matematika órákon feldolgozták a forint történetét és elkészítették a Szent György korabeli dukátot a tanulók, ezzel lehetett fizetni a vásáron és beárazták az eladandó portékákat (ár-érték arány).

*Hittan órán tanultak Szent Györgyről.

*Magyar órákon vásári kikiáltókat és céheket bemutató verseket írtak és tanultak.

A gyerekeknek azon túl, hogy középkori mesterségeket mutattak be, céheket építettek fel, mely által nyomon tudták követni a pénz útját saját vállalkozásukban, lehetőségük nyílt egy kicsit betekinteni az üzleti életbe. 8 céhet láthattunk: aranyműves, varga (bőrdíszműves), pék, játékkészítő, sajtműves, édességes, mézeskalácsos és fazekas.

A vásárnak óriási sikere volt, a céheket az 5.a és 5. b osztályok alapították, szülők által felajánlott és tanórákon készített termékeket árultak. Alsósok és felsősök is szétnéztek, vásároltak, szinte minden portéka elkelt. A befolyt, több, mint 200.000 forintot jótékony célra ajánlja fel az iskolánk.

Rendhagyó matematika óra

A 6.c és a 6.d osztály tanulói a „Who is Afraid of Mathematics”  Erasmus + pályázaton belül  egy rendhagyó matematika órán vettek részt.

Tanulói kiselőadások során megismerkedtek Bolyai Farkas életével és munkásságával, régi magyar mértékegységekkel, majd összehasonlították ezeket a most használatos mértékegységekkel.  Ezt tanulói Power Point kiselőadással prezentálták. Az óra végén Sudoku játékkal ismerkedtek és játszottak a tanulók.

                                                                                                                                                             Takács Róbert